Verktøylinje
Forskrift om særlige regler for skip som er vernet eller fredet og fører flere enn 12 passasjerer
Trykk Escape for å lukke innholdsfortegnelse
- Forskrift om særlige regler for vernede skip mv.
-
Kapittel 1 – Innledende bestemmelser (§§ 1 - 5)
- § 1. Virkeområde
- § 2. Definisjoner
- § 3. Sertifisering
- § 4. Operasjonsbegrensninger
- § 5. Forholdet til andre regler
Ditt søk ga dessverre ingen treff.
Del dokument
Forskrift om særlige regler for skip som er vernet eller fredet og fører flere enn 12 passasjerer
Hjemmel: Fastsatt av Sjøfartsdirektoratet 17. juni 2014 med hjemmel i lov 16. februar 2007 nr. 9 om skipssikkerhet (skipssikkerhetsloven) § 2 tredje ledd bokstav e, jf. § 2 fjerde ledd og § 6, § 9, § 11, § 13, § 14 og § 15, jf. delegeringsvedtak 16. februar 2007 nr. 171 og delegeringsvedtak 31. mai 2007 nr. 590.
Endret ved forskrifter 20 des 2017 nr. 2379, 27 mars 2023 nr. 459.
Kapittel 1 – Innledende bestemmelser
§ 1.Virkeområde
§ 2.Definisjoner
I denne forskriften betyr:
§ 3.Sertifisering
§ 4.Operasjonsbegrensninger
§ 5.Forholdet til andre regler
På de områder hvor det ikke er gitt særlige regler i denne forskriften, skal skip som er vernet eller fredet oppfylle krav i øvrige relevante forskrifter gitt med hjemmel i skipssikkerhetsloven.
🔗Del paragrafKapittel 2 – Byggekrav
§ 6.Generelle byggekrav
Kapittel 3 – Stabilitet, lastelinje og fribord
§ 7.Generelle krav til stabilitet
§ 8.Fastsettelse av lettskipsdata
§ 9.Intakt stabilitet for skip med største lengde 15 meter eller mer
der positiv utstrekning regnes opp til vinkelen der GZ er lik null, eller fyllingsvinkel.
§ 10.Intakt stabilitet for skip med største lengde under 15 meter
§ 11.Intakt stabilitet for åpne båter
Åpne båter som definert i Nordisk Båtstandard (1990) kapittel Y2 skal tilfredsstille krav til fribord og stabilitet i Nordisk Båtstandard (1990) kapittel Y3 og Y31, og ikke operere i områder der signifikant bølgehøyde overstiger 0,5 m.
🔗Del paragraf§ 12.Fribord og lastelinjeforhold for skip med største lengde 15 meter eller mer
§ 13.Fribord og lastelinjeforhold for skip med største lengde under 15 meter
Alle krav vedrørende lukningsmidler, karm- og terskelhøyder, lufterørs- og ventilasjonshøyder, lenseportareal og overbordventiler for sanitære avløp som er angitt i Nordisk Båtstandard skal følges. Alternativt kan kravene angitt i Lastelinjekonvensjonen av 1966 med de tillempninger gitt i § 12 fjerde ledd benyttes.
🔗Del paragraf§ 14.Lastetilstander mv.
§ 15.Føring av passasjerer
Kapittel 4 – Brannsikring
§ 16.Brannsikringsmål
Målene for brannsikring er å:
§ 17.Oppfyllelse av brannsikringsmålene
Oppfyllelse av brannsikringsmålene oppnås ved:
§ 18.Krav til teknisk analyse ved alternative løsninger
Kapittel 5 – Redningsmidler
§ 19.Krav til godkjenning av redningsmidler
§ 20.Evakueringsanalyse
For skip som skal føre mer enn 50 passasjerer skal rederiet utarbeide en evakueringsanalyse i samsvar med veiledning fra Sjøfartsdirektoratet. Besetning og passasjerer skal kunne evakueres fra skipet i løpet av 30 minutter.
🔗Del paragraf§ 21.Redningsfarkoster med fri flyt arrangement
§ 22.Utstyr til bruk ved mann-over-bord-situasjoner
§ 23.Innskipnings- og utsettingsarrangement for MOB-båt
§ 24.Marine evakueringssystemer (MES)
§ 25.Stuing av MES
§ 26.Livbøyer
§ 27.Fallskjermlys, nødbluss, linekastende apparat og VHF
§ 28.Redningsvester og termiske drakter
§ 29.Redningsdrakter og beskyttelsesdrakter
§ 30.Rømningsveier, mønstringsstasjoner og belysning
§ 31.Merking av oppbevaringssteder
§ 32.Betjeningsinstrukser
Det skal være oppslag eller skilt på, eller i nærheten av redningsfarkoster og utsetningsarrangement som skal:
§ 33.Hovedalarmsystem
§ 34.Personvarslingsanlegg (PA-anlegg)
§ 35.Alarminstruks
§ 36.Nødinstruks
§ 37.Instrukser til de ombordværende for nødsituasjoner
§ 38.Opplæringshåndbok
§ 39.Øvelser
Kapittel 6 – Beregning av passasjerantall og krav til passasjerområder
§ 40.Beregning av passasjerantallet
§ 41.Merking
§ 42.Sikkerhetsanordninger på dekk
Kapittel 7 – Avsluttende bestemmelser
§ 43.Tegninger og dokumentasjon
§ 44.Overgangsbestemmelser
Skip som er innvilget fravik fra gjeldende krav som følge av at skipet er vernet eller fredet av Riksantikvaren og som har gyldig passasjersertifikat på den dag denne forskriften trer i kraft, kan fortsette å seile med de begrensninger som følger av sertifikatet inntil det utløper. Når sertifikatet utløper, eller dersom det gjøres forandringer i forhold som ligger til grunn for sertifikatet, for eksempel ved ombygging, endring i utstyr, endring av passasjerantall eller endring av fartsområde, gjelder reglene i forskriften her.
🔗Del paragraf§ 45.Ikrafttredelse
Denne forskriften trer i kraft 1. juli 2014.
🔗Del paragraf