Verktøylinje
Forskrift om posisjonerings- og ankringssystemer på flyttbare innretninger (ankringsforskriften 09)
Trykk Escape for å lukke innholdsfortegnelse
- Ankringsforskriften 09
-
Kapittel 1. Generelle bestemmelser (§§ 1 - 5)
- § 1. Virkeområde
- § 2. Definisjoner
- § 3. Gjensidig aksept
- § 4. Fravik
- § 5. Dokumentasjon
Ditt søk ga dessverre ingen treff.
Del dokument
Forskrift om posisjonerings- og ankringssystemer på flyttbare innretninger (ankringsforskriften 09)
Hjemmel: Fastsatt av Sjøfartsdirektoratet 10. juli 2009 med hjemmel i lov 16. februar 2007 nr. 9 om skipssikkerhet (skipssikkerhetsloven) § 9, § 14, § 21, § 45, § 47 og § 51, jf. delegeringsvedtak 16. februar 2007 nr. 171 og delegeringsvedtak 31. mai 2007 nr. 590.
EØS-henvisninger: EØS-avtalen vedlegg II kap. XIX nr. 1 (direktiv 98/34/EF).
Endret ved forskrifter 23 des 2010 nr. 1821, 5 juli 2016 nr. 897, 24 jan 2022 nr. 118, 27 mars 2023 nr. 459.
Rettelser: 01.01.2011 (§ 14), 27.01.2022 (tegnsetting i lister tilpasset universell utforming).
Kapittel 1. Generelle bestemmelser
§ 1.Virkeområde
§ 2.Definisjoner
I denne forskrift betyr
§ 3.Gjensidig aksept
§ 4.Fravik
I enkelttilfeller kan Sjøfartsdirektoratet etter skriftlig søknad fravike forskriftens krav. Spesielle grunner må gjøre fraviket nødvendig og fraviket må være sikkerhetsmessig forsvarlig. Fravik må ikke være i strid med internasjonal overenskomst Norge har sluttet seg til.
🔗Del paragraf§ 5.Dokumentasjon
Rederiet skal kunne dokumentere at forskriftens krav er oppfylt. På forespørsel skal dokumentasjon sendes eller kunne forevises Sjøfartsdirektoratet. Dokumentasjonsinnholdet, omfanget, typen og tidspunktet for oversendelse fastsettes av Sjøfartsdirektoratet.
🔗Del paragrafKapittel 2. Tekniske krav
§ 6.Generelle design- og funksjonskrav
§ 7.Ankervinsj
Når vinsjen er parkert skal minst to uavhengige holdebremsesystemer være innkoplet til enhver tid. Samlet statisk holdekraft skal minst tilsvare 120 % av bruddstyrken til den aktuelle ankerlinen. Den svakeste bremsen skal kunne holde minst 60 % av nevnte bruddstyrke.
Når vinsjen er parkert skal det, i tillegg til pal, være minst ett holdebremsesystem innkoplet til enhver tid. Samlet statisk holdekraft skal minst tilsvare bruddstyrken til den aktuelle ankerlinen.
§ 8.Kjetting-/ståltaustoppere og palmekanisme
Kjetting-/ståltaustoppere og palmekanisme skal ikke hindre en eventuell nødutløsing i samsvar med § 7 tiende ledd, og skal kunne utløses både fra et sikkert sted ved selve vinsjen og fra et kontinuerlig bemannet kontrollrom. Kjetting-/ståltaustoppere og palmekanisme skal ha statisk holdekraft tilsvarende minimum 120 % av bruddstyrken til den aktuelle ankerlinen.
🔗Del paragraf§ 9.Ledeskiver
§ 10.Dynamisk posisjonering
Dersom innretningen skal holde posisjon ved hjelp av dynamisk posisjonering skal systemet være sertifisert av anerkjent klasseinstitusjon i henhold til MSC/Circ 645 «Guidelines for dynamic positioning» av 6. juni 1994 eller tilsvarende standard. Valg av utstyrsklasse skal baseres på hvilke konsekvenser tap av posisjon vil gi ved de operasjoner innretningen skal utføre.
🔗Del paragraf§ 11.Trusterassistert forankring
Dersom innretningen skal holde posisjon ved hjelp av trusterassistert forankring skal systemet være i samsvar med ISO 19901-7 (2005). Systemet for automatisk trusterassistert forankring skal være sertifisert av anerkjent klasseinstitusjon.
🔗Del paragraf§ 12.Manøvrering, instrumentering, skilting og alarmer
§ 13.Prøving av nytt ankringssystem
Før ankringssystemet tas i normal bruk for første gang skal følgende utføres og dokumenteres
Kapittel 3. Forankringsanalyse
§ 14.Innholdet i analysen
3
2
1
Kapittel 4. Operasjon av ankringssystemet
§ 15.Vedlikehold av ankringssystemet
§ 16.Gjennomføring av ankringsoperasjon
§ 17.Operasjon av ankringssystemet
Kapittel 5. Avsluttende bestemmelser
§ 18.Ikrafttredelse