Verktøylinje
Trykk Escape for å lukke innholdsfortegnelse
- Forskrift om passasjerskip i spesiell fart
- § 1. Virkeområde
- § 2. Definisjoner
- § 3. Plikter
- § 4. Fravik
- § 5. Krav
- § 6. Besiktelse
- § 7. Bygging
- § 8. Livredningsredskaper etc.
- § 9. Transport av farlig gods
- § 10. De internasjonale karantenebestemmelser
- § 11. Utstedelse av sertifikater
- § 12. Oppslag av sertifikater
- § 13. Ikrafttredelse mv.
-
Bilag 1. Overenskomst om passasjerskip i spesiell fart, 1971 (oversettelse)
- Art I. Alminnelige forpliktelser etter overenskomst
- Art II. Anvendelse
- Art III. Formidling av informasjon
- Art IV. Tidligere konvensjoner, overenskomster og avtaler
- Art V. Underskrift, vedtakelse og tiltredelse
- Art VI. Ikrafttredelse
- Art VII. Endringer
- Art VIII. Oppsigelse
- Art IX. Territorier
- Art X. Deponering og registrering
- Art XI. Språk
Ditt søk ga dessverre ingen treff.
Del dokument
Forskrift om passasjerskip i spesiell fart
Hjemmel: Fastsatt av Sjøfartsdirektoratet 15. februar 1977 med hjemmel i lov 9. juni 1903 nr. 7 om Statskontrol med Skibes Sjødygtighed m.v. Hjemmel er endret til lov 16. februar 2007 nr. 9 om skipssikkerhet (skipssikkerhetsloven) § 2, § 9, § 11 og § 12, jf. delegeringsvedtak 16. februar 2007 nr. 171 og delegeringsvedtak 31. mai 2007 nr. 590.
Endret ved forskrifter 10 juni 1986 nr. 1275, 4 juni 2002 nr. 1004 (forskriften gjengitt i sin helhet etter endringene), 29 juni 2007 nr. 1006 (bl.a. hjemmel).
Rettelser: 16.12.2002 (§ 1), 13.09.2019 (struktur), 18.10.2021 (tegnsetting i lister tilpasset universell utforming samt struktur).
§ 1.Virkeområde
Denne forskriften gjelder for nye og eksisterende norske skip som skal besiktes for sikkerhetssertifikat for passasjerskip i spesiell fart, og for sertifikat for romkrav for passasjerskip i spesiell fart.
§ 2.Definisjoner
I denne forskrift betyr:
§ 3.Plikter
Rederiet, skipsføreren og andre som har sitt arbeid om bord skal utføre sine plikter i henhold til skipssikkerhetsloven og med de utfyllende bestemmelser som følger av forskriften her.
§ 4.Fravik
I enkelttilfeller kan Sjøfartsdirektoratet etter skriftlig søknad fravike forskriftens krav. Spesielle grunner må gjøre fraviket nødvendig og fraviket må være sikkerhetsmessig forsvarlig. Fravik må ikke være i strid med internasjonal overenskomst Norge har sluttet seg til.
🔗Del paragraf§ 5.Krav
Foruten de krav som stilles i disse forskrifter skal kravene i norske lover og forskrifter som gjelder for vedkommende type skip og fartsområde, samt de krav som følger av Oljesølkonvensjonen, Sjøsikkerhetskonvensjonen og Lastelinjekonvensjonen med de modifikasjoner som følger av overenskomsten og protokollen oppfylles.
🔗Del paragraf§ 6.Besiktelse
Besiktelse av passasjerskip i spesiell fart skal foregå etter de krav som stilles i norske lover og forskrifter som gjelder for vedkommende type skip og fartsområde.
🔗Del paragraf§ 7.Bygging
Bygging av passasjerskip i spesiell fart skal foregå etter de krav som stilles i norske lover og forskrifter som gjelder for vedkommende type skip og fartsområde. Dessuten skal skipet tilfredsstille de krav som er stillet i Del II i overenskomsten og protokollen.
🔗Del paragraf§ 8.Livredningsredskaper etc.
For nye og eksisterende passasjerskip i spesiell fart som ikke allerede oppfyller kravene til livredningsredskaper etc. for passasjerskip i spesiell fart, gjelder de bestemmelser som er fastsatt i Del III i overenskomsten.
🔗Del paragraf§ 9.Transport av farlig gods
Uten hensyn til bestemmelsene i kapittel VII i sjøsikkerhetskonvensjonen skal passasjerskip i spesiell fart ikke føre sådant farlig gods som er klassifisert i regel 2 i nevnte kapittel, med unntak av hva som er bestemt i regel 7 i samme kapittel.
🔗Del paragraf§ 10.De internasjonale karantenebestemmelser
De skip som disse forskrifter omfatter skal være underlagt den internasjonale karantenelovgivning i det omfang forholdene og karakteren av den enkelte reise faller innenfor rammen av gjeldende karantenebestemmelser.
🔗Del paragraf§ 11.Utstedelse av sertifikater
Etter utført besiktelse utstedes sikkerhetssertifikat og sertifikat for romkrav for passasjerskip i spesiell fart, når fartøyet oppfyller forskriftens krav.
Sertifikatene skal utstedes for et tidsrom som ikke overstiger tolv måneder. Formularene for sertifikatene skal være i samsvar med vedlegg 2 og 4 til denne forskrift.
Sikkerhetssertifikat for passasjerskip i spesiell fart og sertifikat for romkrav for passasjerskip i spesiell fart utstedes av Sjøfartsdirektoratet eller av den det bemyndiger.
🔗Del paragraf§ 12.Oppslag av sertifikater
Sertifikatene eller bekreftede kopier av disse som er utstedt i henhold til disse forskrifter, skal slås opp på et iøynefallende og tilgjengelig sted på skipet.
🔗Del paragraf§ 13.Ikrafttredelse mv.
Denne forskrift trer i kraft straks.
Fra samme tid oppheves:
Forskrifter av 3. september 1974 om passasjerskip i spesiell fart fastsatt av Sjøfartsdirektoratet.
Bilag 1. Overenskomst om passasjerskip i spesiell fart, 1971 (oversettelse)
De regjeringer som har sluttet seg til den foreliggende overenskomst,
Som har vedtatt Den internasjonale konvensjon om sikkerhet for menneskeliv til sjøs, 1960, og som derved har påtatt seg å gjennomføre konvensjonen,
Som mener at kravene i konvensjonens kapitler II og III kan modifiseres for passasjerskip som er registrert i deres land og som er engasjert med befordring av et stort antall passasjerer uten lugarplass i spesiell fart,
Som erkjenner at regel 1 (e) i kapittel II og regel 3 (b) i kapittel III i nevnte konvensjon fastsetter som en forutsetning for at det kan gjøres unntak fra de krav som disse kapitler stiller at det skal tas skritt til å formulere alminnelige regler, som skal gjelde for de spesielle forhold i denne fart,
Søker i tilknytning til de nevnte regler å formulere slike alminnelige regler som foreskriver det minimum av sikkerhetskrav som skal gjelde for de særlige forhold i denne fart,
Er blitt enige om følgende:
Art I.Alminnelige forpliktelser etter overenskomst
De regjeringer som er deltakere i denne overenskomst påtar seg å sette ikraft bestemmelsene i denne overenskomst og de regler som er knyttet hertil, og som utgjør en integrerende del av denne overenskomst.
Enhver henvisning til denne overenskomst er samtidig en henvisning til overenskomstens tillegg.
🔗Del paragrafArt II.Anvendelse
Art III.Formidling av informasjon
De regjeringer som er deltakere i denne overenskomst forplikter seg til å sende til og deponere hos Den mellomstatlige rådgivende skipsfartsorganisasjon (heretter kalt «organisasjonen»):
Art IV.Tidligere konvensjoner, overenskomster og avtaler
Art V.Underskrift, vedtakelse og tiltredelse
Art VI.Ikrafttredelse
Art VII.Endringer
Art VIII.Oppsigelse
Art IX.Territorier
Art X.Deponering og registrering
Art XI.Språk
Denne overenskomst er utferdiget i ett eksemplar på engelsk og fransk, med lik gyldighet for begge tekster. Offisielle oversettelser til russisk og spansk skal utarbeides og deponeres sammen med den underskrevne original.
Til bekreftelse av dette har de undertegnede, som er behørig bemyndiget til det av sine respektive regjeringer, underskrevet denne overenskomst.
Utferdiget i London denne sjette dag i oktober 1971.
🔗Del paragrafVedlegg til Bilag 1. Regler for passasjerskip i spesiell fart, 1971
Del I. Alminnelige bestemmelser
Regel 1. Navn
Disse regler kalles «Regler for passasjerskip i spesiell fart, 1971».
Regel 2. Definisjoner
I disse regler gjelder følgende:
Regel 3. Anvendelse
Disse regler får anvendelse på nye og eksisterende passasjerskip i spesiell fart, hvor ikke annet er uttrykkelig bestemt.
Regel 4. Fritakelser
Et skip som normalt ikke anvendes på internasjonale reiser, men som unntaksvis skal anvendes på en enkelt internasjonal reise, kan av administrasjonen fritas fra bestemmelsene i disse regler, med unntak av del V, forutsatt at det oppfyller de sikkerhetskrav som administrasjonen finner tilfredsstillende for den reise skipet skal foreta.
Regel 5. Utstedelse av sertifikater
Regel 6. Oppslag av sertifikater
Sertifikater eller bekreftede kopier av disse som er utstedt i henhold til denne overenskomst, skal slås opp på et iøynefallende og tilgjengelig sted på skipet.
Regel 7. Godtakelse av sertifikat
Sikkerhetssertifikater for passasjerskip i spesiell fart utstedt på vegne av en regjering som er deltaker i denne overenskomst, skal godtas av andre regjeringer som er deltakere i denne overenskomst. De skal av de andre regjeringer som er deltakere i denne overenskomst anses som om de har samme gyldighet som sertifikater utstedt av disse.
Regel 8. Endring av sertifikater
Regel 9. Særrettigheter
Særrettigheter etter denne overenskomst kan ikke kreves for noe skip, med mindre det har et gyldig sikkerhetssertifikat for passasjerskip i spesiell fart.
Del II. Bygging
Regel 10. Anvendelse
I disse regler skal regel 1 (a) i kapittel II i konvensjonen erstattes med:
Regel 11. Fritakelser
I disse regler skal regel 1 (c) i kapittel II i konvensjonen erstattes med:
Skip som anvendes på reiser mellom nære nabohavner i to eller flere land, kan av administrasjonen fritas for spesielle krav i denne del hvis:
Regel 12. Tillatt lengde av rommene
Kriterium for fartens art: For et skip av gitt lengde bestemmes den oppdelingsfaktor som skal brukes ved det fartskriterietall som fremkommer gjennom følgende modifiserte formel:
Bestemmelsene i punkt (d) (iii) skal også gjelde for skip av en hvilken som helst lengde, som er sertifisert til å føre et samlet antall passasjerer som ikke overstiger L2 / 117 (L i meter) eller L2 / 1260 (L i fot) eller 280, hvor det minste tall velges og hvor antallet passasjerer med køyeplass ikke skal overstige L2 / 7000 (L i fot), eller 50, hvor det minste tall velges.
I skip som har en lengde på 131 meter (430 fot) og derover som dette punkt gjelder for, skal oppdelingen aktenfor kollisjonsskottet beregnes på grunnlag av faktoren 1.
Regel 13. Oppdelingslastelinjer
De fastsatte og avmerkede oppdelingslastelinjer skal være angitt i sikkerhetssertifikatet for passasjerskip i spesiell fart, og skal atskilles ved betegnelsen D.1 for den prinsipale passasjerfart, og D.2, D.3 osv. for de alternative fartsforhold.
Det fribord som svarer til enhver godkjent oppdelingslastelinje og de fartsforhold som det er godkjent for, skal være tydelig angitt i sikkerhetssertifikatet for skip i spesiell fart.
Regel 14. Maskineri, elektriske installasjoner, beskyttelse mot brann samt oppdagelse og slukking av brann
Passasjerskip i spesiell fart skal tilfredsstille fullt ut de krav i del C, D, E og F i kapittel II i konvensjonen, som gjelder for passasjerskip, unntatt:
Del III. Livredningsredskaper etc.
Regel 15. Anvendelse
Disse regler skal regel 1 i kapittel III i konvensjonen erstattes med:
Regel 16. Fritakelse
I disse regler skal regel 3 (a) i kapittel III i konvensjonen erstattes med:
Når skip anvendes på reiser mellom nære nabohavner i to eller flere land kan administrasjonen frita disse for ethvert særlig krav i denne del hvis:
Regel 17. Livbåter, redningsflåter og flyteredskaper
Passasjerskip i spesiell fart på internasjonale reiser som ikke er korte internasjonale reiser skal ha:
Uten hensyn til bestemmelsene i punkt (c) (ii) skal antallet av personer ført i et hvilket som helst skip som benyttes på korte internasjonale reiser ikke overstige den samlede livbåtkapasitet som er fastsatt i punkt (c) (i) og (c) (ii) i denne regel, med mindre administrasjonen finner at trafikkmengden gjør dette nødvendig.
Når administrasjonen i henhold til bestemmelsene i punkt (c) (iii) har tillatt befordring av personer utover livbåtkapasiteten og finner at det på vedkommende skip ikke er praktisk gjennomførlig å stue de redningsflåter som skal føres ifølge punkt (c) (ii), kan den tillate en reduksjon i livbåtantallet.
Betingelsene for dette er:
Ethvert passasjerskip i spesiell fart skal på korte internasjonale reiser i tillegg til det foreskrevne antall livbåter og redningsflåter etter bestemmelsene i dette punkt, ha redningsflåter og flyteredskaper i tilstrekkelig antall til å kunne oppta 10 prosent av det samlede antall ombordværende personer. Under enhver omstendighet skal det i disse 10 prosent inkluderes redningsflåter for å kunne oppta minst 5 prosent av det samlede antall personer som det er plass til i de livbåter som skipet har om bord.
Administrasjonen kan tillate bestemte skip eller klasser av skip med sertifikater for korte internasjonale reiser å foreta reiser på mer enn 600, men ikke over 1200 mil, dersom de har livbåter som kan oppta 70 prosent av de ombordværende personer og ellers tilfredsstiller bestemmelsene i dette punkt.
Regel 18. Anbringelse og manøvrering av livbåter, redningsflåter og flyteredskaper
Disse regler skal regel 29 (n) (i) i konvensjonens kapittel III erstattes med:
På passasjerskip i spesiell fart som anvendes på internasjonale reiser, som ikke er korte internasjonale reiser, og som fører livbåter og redningsflåter i samsvar med punkt (1), (i) i regel 17, skal det anbringes godkjente utsetningsanordninger i et antall som etter administrasjonens mening er tilstrekkelig til å kunne sette på vannet lastet med det antall personer de er tillatt for og på høyst 30 minutter i stille vær, det antall redningsflåter som, sammen med livbåtene, kreves i samsvar med det nevnte punkt for å gi rom til alle ombordværende. Således anbrakte godkjente utsetningsanordninger skal såvidt mulig fordeles likt på hver side av skipet, og det skal alltid være minst en anordning på hver side. Administrasjonen kan bestemme at utsetningsanordninger for redningsflåter som skal føres ifølge punkt (1), (i) i regel 17 kan sløyfes dersom den finner at det ikke er nødvendig å senke passasjerene mer enn 9 meter (30 fot) fra utskipningsdekket til vannflaten. Slike redningsflåter skal ikke anbringes høyere om bord i skipet enn 18 meter (60 fot) over vannflaten.
Ingen slik anordning behøver imidlertid anbringes for de ytterligere redningsflåter påbudt i henhold til punkt (1), (ii) i regel 17 for 10 prosent av alle ombordværende, men alle redningsflåter som føres i samsvar med dette punkt skal, når en godkjent utsetningsanordning er anbrakt om bord, være en type som kan settes på vannet av en slik anordning.
Del IV. Transport av farlig gods
Regel 19. Alminnelige bestemmelser
Uten hensyn til bestemmelsene i kapittel VII i konvensjonen skal passasjerskip i spesiell fart ikke føre sådant farlig gods som det som er klassifisert i regel 2 i nevnte kapittel, med unntak av hva som er bestemt i regel 8 i samme kapittel.
Del V. De internasjonale helsebestemmelser
Regel 20. Anvendelse
De skip som denne overenskomst gjelder for skal være underlagt de internasjonale helsebestemmelser (1969) i det omfang forholdene og karakteren av den enkelte reise faller innenfor rammen av de nevnte helsebestemmelser.
Bilag 2 til Regler for passasjerskip i spesiell fart, 1971.
Tillegg I. Område for spesiell fart
...
Tillegg II. Skjema for sikkerhetssertifikat for passasjerskip i spesiell fart
Sikkerhetssertifikat for passasjerskip i spesiell fart
OVERENSKOMSTEN OM PASSASJERSKIP I SPESIELL FART, 1971
.......... personer, nemlig:
.......... livbåter (herunder ......... motorlivbåter eller mekanisk drevne livbåter), for ......... personer, og ..... ..... motorlivbåter utstyrt med radiotelegrafianlegg og lyskaster (innbefattet i det ovennevnte samlede antall livbåter, se ovenfor) som krever ........ sertifiserte båtmenn,
.......... redningsflåter som det kreves godkjente utsetningsanordninger for, for ............ personer, og
.......... redningsflåter som det ikke kreves godkjente utsetningsanordninger for, for ............ personer,
.......... flyteredskaper for ........... personer,
.......... livbøyer,
.......... redningsvester.
Dette sertifikat er utstedt på vegne av den ............ regjering.
Det er gyldig inntil ............
Utstedt i ............. den ............ 19 .......
Her anbringes seglet eller underskriften til den myndighet som har rett til å utstede sertifikatet.
Dersom undertegnet, skal følgende tilføyes:
Undertegnede erklærer at han er behørig bemyndiget av den nevnte regjering til å utstede dette sertifikat.
Merknad:
Det vil være tilstrekkelig å anføre året for kjølstrekkingen eller året da skipet var på et liknende byggetrinn, unntatt for det år da overenskomsten om passasjerskip i spesiell fart 1971, trådte i kraft, da den aktuelle dato skal oppgis. For et skip som er omgjort som foreskrevet i regel 2 (14) i overenskomsten om passasjerskip i spesiell fart, 1971, må datoen da arbeidet med ombyggingen ble påbegynt angis.
Bestemmelser vedrørende intakt stabilitet. på passasjerskip i spesiell fart
Konferansen som erkjenner behovet for tilstrekkelig intakt stabilitet for passasjerskip i spesiell fart,
Anbefaler at de regjeringer som er deltakere i overenskomsten om passasjerskip i spesiell fart, 1971, skal for slike skip uansett lengde, iverksette rekommandasjon om intakt stabilitet for passasjerskip og lasteskip som har en lengde på under 100 meter, vedtatt under den fjerde ekstraordinære sesjon i forsamlingen i Den mellomstatlige rådgivende skipsfartsorganisasjon som Resolusjon A. 167 (ES. IV).
Mener at regjeringene vil vedta slike modifikasjoner til rekommandasjonen som finnes nødvendige for å møte de særlige omstendigheter i den spesielle fart, herunder de rådende værforhold og navigasjonsområdet.
Bilag 3 til Regler for passasjerskip i spesiell fart, 1971
Protokoll om romkrav for passasjerskip i spesiell fart, 1973
De regjeringer som har sluttet seg til den foreliggende protokoll,
Som har vedtatt Den internasjonale konvensjon om sikkerhet for menneskeliv til sjøs, 1960, og Overenskomst om passasjerskip i spesiell fart, 1971,
Som mener at kravene i den ovennevnte konvensjons kapitler II og III kan modifiseres for passasjerskip som er registrert i deres land og som er engasjert i befordring av et stort antall passasjerer uten lugarplass i spesiell fart, som for eksempel i pilgrimsfarten,
Som er klar over behovet for å fastsette generelle regler om romkrav for passasjerer på passasjerskip i spesiell fart som kompletterende regler til Overenskomsten om passasjerskip i spesiell fart, 1971,
Er blitt enige om følgende:
Art I.Alminnelige forpliktelser etter denne protokoll
De regjeringer som har vedtatt denne protokoll påtar seg å sette i kraft bestemmelsene i denne protokoll og de regler som er knyttet hertil, og som utgjør en integrerende del av denne protokoll.
Enhver henvisning til denne protokoll er samtidig en henvisning til protokollens vedlegg.
🔗Del paragrafArt II.Anvendelse
Denne protokoll gjelder for passasjerskip som brukes i spesiell fart og som er registrert i land hvis regjeringer har vedtatt Den internasjonale konvensjon om sikkerhet for menneskeliv til sjøs, 1960, (heretter kalt «1960 Konvensjonen») og Overenskomst om passasjerskip i spesiell fart, 1971, (heretter kalt «1971 Overenskomsten») og nærværende protokoll og for skip som er registrert i territorier for hvilke «1960 Konvensjonen», «1971 Overenskomsten» og denne protokoll er blitt utvidet til å gjelde i henhold til de relevante artikler deri.
🔗Del paragrafArt III.Formidling av informasjon
De regjeringer som har vedtatt denne protokoll forplikter seg til å sende til og deponere hos Den mellomstatlige rådgivende skipsfartsorganisasjon (heretter kalt «Organisasjonen»):
Art IV.Underskrift, vedtakelse og tiltredelse
Art V.Ikrafttredelse
Art VI.Endringer
Art VII.Oppsigelse
Art VIII.Territorier
Art IX.Deponering og registrering
Art X.Språk
Denne protokoll er utferdiget i ett eksemplar på engelsk og fransk, med lik gyldighet for begge tekster. Offisielle oversettelser til russisk og spansk skal utarbeides og deponeres sammen med den underskrevne original.
TIL BEKREFTELSE AV DETTE har de undertegnede, som er behørig bemyndiget til det av sine respektive regjeringer, underskrevet denne protokoll.
UTFERDIGET I LONDON denne trettende dag i juli, 1973.
🔗Del paragrafVedlegg til Bilag 3. Regler for romkrav for passasjerskip i spesiell fart, 1973
Del I. Alminnelige bestemmelser
Regel 1. Navn
Disse regler kalles «Regler for romkrav for passasjerskip i spesiell fart, 1973.»
Regel 2. Definisjoner
Regel 3. Anvendelse
Disse regler får anvendelse på nye og eksisterende passasjerskip i spesiell fart, dog slik at for eksisterende skip kan deres anvendelse lempes iht. del III i disse regler.
Regel 4. Fritakelser
Et skip som unntaksvis skal foreta en enkel reise kan av administrasjonen fritas fra bestemmelsene i disse regler, unntatt Del IV, under forutsetning av at skipet tilfredsstiller de krav som etter administrasjonens mening er nødvendig for å kunne foreta reisen.
Regel 5. Utstedelse av sertifikater
Regel 6. Oppslag av sertifikater
Et sertifikat eller en bekreftet kopi av dette som er utstedt i henhold til disse regler, skal slås opp på et iøynefallende og tilgjengelig sted på skipet.
Regel 7. Godtakelse av sertifikat
Et sertifikat for romkrav for passasjerskip i spesiell fart utstedt på vegne av en regjering som har vedtatt denne protokoll, skal godtas av andre regjeringer som har vedtatt denne protokoll. Det skal av disse regjeringer anses som om det har samme gyldighet som sertifikater utstedt av disse.
Regel 8. Særrettigheter
Særrettigheter etter disse regler kan ikke kreves for noe skip, med mindre det har gyldig sertifikat for romkrav for passasjerskip i spesiell fart.
Del II. Romkrav
Regel 9. Rom som ikke egner seg for befordring av passasjerer
Regel 10. Tillatt passasjerantall
Det antall passasjerer i spesiell fart som befordres på noen reise må ikke overstige:
Regel 11. Rom som ikke har køyeplass
Regel 12. Områder som skal fratrekkes og merkes
Regel 13. Rom med monterte køyer
Regel 14. Oppmerking av rom
Ethvert rom som skal anvendes til befordring av passasjerer i spesiell fart skal tydelig angi ved eller nær inngangen til samme det antall passasjerer for hvilket rommet er sertifisert.
Regel 15. Bredde på trapper
Regel 16. Belysning
Alle rom, heri iberegnet korridorer, trapper og leidere innrettet for opphold eller bruk for passasjerer i spesiell fart skal forsynes med innretninger hvormed de kan bli forsvarlig opplyst både om dagen og natten. Hvor der er mulig skal man benytte seg av dagslys.
Regel 17. Ventilasjon
Regel 18. Solseil
Ethvert skip skal utstyres med godkjente solseil som skal gi beskyttelse mot været for:
Regel 19. Koking av mat
Passasjer i spesiell fart skal ikke tillates å koke mat om bord.
Regel 20. Hindring av ulykker
Åpne luker skal være forsvarlig sikret opp til en høyde av minst 0,90 meter (3 fot), når de er åpne for lufting skal de dessuten være forsvarlig beskyttet ved nett.
Regel 21. Hindringer i passasjerrom
Rom, heri innbefattet lufterom til bruk for passasjerer i spesiell fart skal ikke benyttes til last.
Del III. Eksisterende skip
Regel 22. Lempninger i bestemmelsene i Del II
For eksisterende skip kan administrasjonen tillate følgende lempninger fra kravene i Del II i disse regler:
Del IV. Internasjonale helsebestemmelser
Regel 23. Anvendelse
De skip som disse regler gjelder for skal være underlagt De internasjonale helsebestemmelser (1969) i det omfang forholdene og karakteren av den enkelte reise faller innenfor rammen av de nevnte helsebestemmelser.
Bilag 4 til Regler for passasjerskip i spesiell fart, 1971
Tillegg I. Tabell for rom-normer
Tillegg II. Skjema for sertifikat
Sertifikat for romkrav for passasjerskip i spesiell fart
MERK:
Det vil være tilstrekkelig å anføre året for kjølstrekkingen, eller året da skipet var på et liknende byggetrinn, unntatt for det år da Overenskomst om passasjerskip i spesiell fart, 1971 trådte i kraft, da den aktuelle dato skal oppgis. For et skip som er omgjort som foreskrevet i regel 2, 14) i Overenskomst om passasjerskip i spesiell fart, 1971, må datoen da arbeidet med ombyggingen ble påbegynt angis.
Det bekreftes herved at skipet har vært besiktet og at de rom som det er vist til ovenfor har blitt funnet å tilfredsstille kravene i Regler for romkrav for passasjerskip i spesiell fart, 1973, og at de er funnet tilfredsstillende for befordring av det antall passasjerer i spesiell fart som tabellen inneholder.
............ 19 ....
(Utstedelsesdato)
Underskrift av den som er bemyndiget til å utstede sertifikatet
og/eller
(Den utstedende myndighets stempel)
Hvis sertifikatet er undertegnet skal følgende passus tilføyes:
Undertegnede bekrefter at han er behørig autorisert av nevnte regjering til å utstede dette sertifikat.
..................
(Underskrift)