Verktøylinje
Forskrift om måling av skip og flyttbare innretninger
Trykk Escape for å lukke innholdsfortegnelse
- Forskrift om måling av skip mv.
- § 1. Virkeområde
- § 2. Største lengde
- § 3. Målebrev
- § 4. Måleregler for skip med største lengde på 15 meter eller mer og flyttbare innretninger
- § 5. Måleregler for skip kjølstrukket før 18. juli 1982 med største lengde 15 meter eller mer, men med lengde (L) under 24 meter
- § 6. Sikkerhetstonnasje for skip med lengde (L) 24 meter eller mer
- § 7. Beregning og bruk av redusert bruttotonnasje for tonnasjebaserte avgifter
- § 8. Tonnasjeberegninger
- § 9. Søknad om målebrev
- § 10. Dokumentasjon som skal legges ved søknad om målebrev
- § 11. Merking som vilkår for å få utlevert målebrev
- § 12. Utstedelse av målebrev og rettelser i målebrev
- § 13. Utenlandsk målebrev som grunnlag for registrering i norsk skipsregister
- § 14. Retur av målebrevet ved utflagging, forlis og kondemnering
- § 15. Anvendelse av tonnasje som parameter
- § 16. Ikrafttredelse mv.
-
Internasjonal konvensjon om måling av fartøyer, 1969 (1969-konvensjonen)
-
Del 1 Internasjonal konvensjon om måling av fartøyer, 1969
- Artikkel 1 Alminnelig forpliktelse i henhold til konvensjonen
- Artikkel 2 Definisjoner
- Artikkel 3 Anvendelse
- Artikkel 4 Unntak
- Artikkel 5 Force Majeure
- Artikkel 6 Beregning og fastsettelse av tonnasjer
- Artikkel 7 Utstedelse av målebrev
- Artikkel 8 Utstedelse av målebrev ved en annen regjering
- Artikkel 9 Målebrevets form
- Artikkel 10 Kansellering av målebrev
- Artikkel 11 Godtakelse av målebrev
- Artikkel 12 Inspeksjon
- Artikkel 13 Særrettigheter
- Artikkel 14 Tidligere traktater, konvensjoner og avtaler
- Artikkel 15 Meddelelse av opplysninger
- Artikkel 16 Underskrift, godtagelse og tiltredelse
- Artikkel 17 Ikrafttredelse
- Artikkel 18 Endringer
- Artikkel 19 Oppsigelse
- Artikkel 20 Territorier
- Artikkel 21 Deponering og registrering
- Artikkel 22 Språk
-
Bilag I. Regler for fastsettelse av fartøyets brutto- og nettotonnasje.
- Regel 1 Alminnelige bestemmelser
- Regel 2 Definisjoner av uttrykk benyttet i bilagene
- Regel 3 Bruttotonnasje
- Regel 4 Nettotonnasje
- Regel 5 Forandring av nettotonnasje
- Regel 6 Beregning av volum
- Regel 7 Måling og beregning
- Appendiks 1. Figurer nevnt i regel 2(5)
- Appendiks 2. Koeffisientene K1 og K2 nevnt i regel 3 og 4(1)
Ditt søk ga dessverre ingen treff.
Del dokument
Forskrift om måling av skip og flyttbare innretninger
Hjemmel: Fastsatt av Sjøfartsdirektoratet 30. juni 2015 med hjemmel i lov 16. februar 2007 nr. 9 om skipssikkerhet (skipssikkerhetsloven) § 2 og § 10 andre ledd, jf. delegeringsvedtak 16. februar 2007 nr. 171 og delegeringsvedtak 31. mai 2007 nr. 590.
Endret ved forskrifter 20 des 2017 nr. 2379, 14 jan 2020 nr. 66 (i kraft 1 feb 2020), 25 mai 2022 nr. 944 (i kraft 1 juli 2022).
Rettet 11.08.2023 (matematiske formler tilpasset universell utforming).
§ 1.Virkeområde
Forskriften gjelder for norske skip og flyttbare innretninger. Forskriften gjelder ikke for skip med største lengde under 24 meter som brukes utenfor næringsvirksomhet eller som kun følger forskrift om fartøy under 24 m som fører 12 eller færre passasjerer.
§ 2.Største lengde
Største lengde er lengden av skipet eller den flyttbare innretningen målt fra forkant av forreste del av skroget til akterkant av akterste del av skroget.
Konstruksjoner som utgjør en del av skipet eller den flyttbare innretningen, og som påvirker dets design, kapasiteter eller egenskaper, skal inngå som en del av skroget.
Uavhengig av materialbruk og innfestingsmetode skal følgende regnes med:
§ 3.Målebrev
Skip med største lengde 15 meter og mer og flyttbare innretninger skal ha målebrev i tråd med § 4 til § 15.
Målebrevet skal oppbevares om bord.
§ 4.Måleregler for skip med største lengde på 15 meter eller mer og flyttbare innretninger
Den internasjonale konvensjon om måling av skip, 1969 (1969-konvensjonen), Bilag I Regler for fastsettelse av skipets brutto- og nettotonnasje, gjelder som forskrift.
For skip med lengde (L) under 24 meter skal bruttotonnasjen beregnes etter 1969-konvensjonen og multipliseres med 0,92. Nettotonnasjen er 40 prosent av bruttotonnasjen. Tonnasjene avrundes ned til nærmeste hele tall.
Annet ledd gjelder tilsvarende for flyttbare innretninger.
§ 5.Måleregler for skip kjølstrukket før 18. juli 1982 med største lengde 15 meter eller mer, men med lengde (L) under 24 meter
Skip med lengde (L) under 24 meter som er kjølstrukket 30. desember 1954 eller senere, men før 18. juli 1982, kan ha målebrev etter overenskomst om et ensartet system for drektighetsmåling, 1947 (1947-konvensjonen). Skip med lengde (L) under 24 meter som er kjølstrukket før 30. desember 1954, kan ha målebrev etter måleregler som gjaldt før 1947-konvensjonen trådte i kraft.
Skipet må måles på nytt etter § 4 andre ledd dersom det endres eller bygges om slik at bruttotonnasjen etter 1947-konvensjonen økes eller reduseres med mer enn 1 prosent.
Rederiet kan uavhengig av endring eller ombygging utarbeide tonnasjeberegninger etter § 4 andre ledd og be om utstedelse av nytt målebrev.
§ 6.Sikkerhetstonnasje for skip med lengde (L) 24 meter eller mer
Skip som er kjølstrukket før 18. juli 1994, kan ha sikkerhetstonnasje ført inn i anmerkningsrubrikken i internasjonalt målebrev (1969). Sikkerhetstonnasjen slettes dersom skipet endres, bygges om eller øker dypgangen slik at tonnasjene endres med mer enn 1 prosent.
Sikkerhetstonnasjen skal være fastsatt etter 1947-konvensjonen eller etter måleregler som gjaldt før 1947-konvensjonen trådte i kraft.
🔗Del paragraf§ 7.Beregning og bruk av redusert bruttotonnasje for tonnasjebaserte avgifter
For oljetankskip kan rederiet etter IMO-resolusjon A.747(18) kreve at følgende føres inn i anmerkningsrubrikken i internasjonalt målebrev (1969):
For lukeløse containerskip kan rederiet etter IMO-resolusjon MSC.234(82) kreve at en redusert bruttotonnasje føres inn i anmerkningsrubrikken i internasjonalt målebrev (1969).
Den reduserte bruttotonnasjen som er ført inn i anmerkningsrubrikken etter denne bestemmelsen, skal bare brukes ved beregning av tonnasjebaserte avgifter.
🔗Del paragraf§ 8.Tonnasjeberegninger
Tonnasjeberegninger skal utføres i et elektronisk program som er godkjent av Sjøfartsdirektoratet. Beregningene skal gjøres på grunnlag av tegninger og være basert på alminnelige geometriske volumberegningsprinsipper. Alle volumberegninger for det enkelte skip skal være utført i samme program. Volumberegningene skal følge prinsippene i 1969-konvensjonen med de anbefalingene og fortolkningene som følger av IMO-rundskriv TM.5/Circ.5 og IMO-resolusjon MSC.234(82).
Ved beregning av skrogvolum skal det tas hensyn til endeseksjonene (skjæringspunkt dekk/stev). Antall seksjonsarealer i skrogbeskrivelsen for øvrig skal ikke være mindre enn de 11 konstruksjonsspantene i standard linjetegning med tillegg av 4 konstruksjonsspant mellom konstruksjonsspant nr. 0 og 1, nr. 1 og 2, nr. 8 og 9, og mellom nr. 9 og 10.
I volumberegningene skal det tas hensyn til diskontinuiteter og krumme flater. Alle volumer skal beregnes uten fratrekk for styrkedeler (permeabilitet 1,0).
Alle programberegnede volumer skal presenteres både tabellarisk og grafisk. Alle inngangsdata skal legges ved beregningene. Minimumskravet til grafisk presentasjon er at seksjonene skal plottes i tverrskipsplanet, isometrisk og som profilplott. I tillegg skal seksjonsarealkurven (SAK) for skroget plottes. Arealer og volumer skal angis på kurven.
Lasterom skal defineres og presenteres rom for rom med lengde, spantereferanse og en klar angivelse av romtype og bruk.
Overbygg skal defineres og presenteres dekk for dekk, og sammenhengende deler skal presenteres som en enhet. Den totale lengden av overbygg og sammenhengende deler skal være angitt i tillegg til volumet. Enkeltdeler og totalvolumet for overbygg skal ha en klar angivelse av type og beliggenhet.
Ved endring eller ombygging er det ikke krav om å benytte godkjent program dersom volumene enkelt kan verifiseres ved hjelp av en forenklet beregningsmetode.
🔗Del paragraf§ 9.Søknad om målebrev
Søknad om målebrev skal sendes på fastsatt skjema til Sjøfartsdirektoratet.
Ved nybygging skal rederiet søke om målebrev senest tre måneder før skipet eller den flyttbare innretningen settes i fart.
Ved endring eller ombygging skal rederiet søke om å få gjort rettelser i målebrevet eller å få utstedt nytt målebrev i henhold til § 12.
🔗Del paragraf§ 10.Dokumentasjon som skal legges ved søknad om målebrev
Følgende dokumentasjon skal legges ved søknaden om målebrev:
Ved innflagging skal kopi av det utenlandske målebrevet legges ved søknad om målebrev.
Sjøfartsdirektoratet kan kreve at rederiet legger fram ytterligere dokumentasjon som er nødvendig for å kunne behandle søknader om utstedelse av målebrev, rettelser i målebrev eller påtegning av utenlandske målebrev.
🔗Del paragraf§ 11.Merking som vilkår for å få utlevert målebrev
Før målebrevet kan utleveres, skal skipet eller den flyttbare innretningen være merket etter reglene om merking av skip og flyttbare innretninger.
🔗Del paragraf§ 12.Utstedelse av målebrev og rettelser i målebrev
Det utstedes følgende målebrev:
Når navn, hjemsted, fartøytype, dypgang eller største lengde endres, kan det gjøres rettelser i målebrevet. I følgende tilfeller er det likevel krav om nytt målebrev:
Som erstatning for et tapt målebrev som er utstedt etter 1947-konvensjonen, kan rederiet be om kopi av målingsbevis i stedet for norsk innenriks målebrev (1982).
Ved utstedelse av nytt målebrev skal det eksisterende målebrevet returneres.
🔗Del paragraf§ 13.Utenlandsk målebrev som grunnlag for registrering i norsk skipsregister
Utenlandsk målebrev skal ha tonnasjer etter 1969-konvensjonen for å kunne brukes som grunnlag for registrering i norsk skipsregister.
Norsk målebrev utstedes på grunnlag av beregningene for det utenlandske målebrevet eller nye beregninger. Skipet beholder sikkerhetstonnasjen dersom den var ført inn i anmerkningsrubrikken i internasjonalt målebrev (1969) utstedt av den forrige flaggstaten.
Utenlandsk målebrev er gyldig i tre måneder etter at skipet er registrert i norsk skipsregister. Rederiet må sørge for at norsk målebrev kan utstedes innen gyldighetsperiodens utløp på grunnlag av tonnasjeberegninger som er nevnt i annet ledd.
🔗Del paragraf§ 14.Retur av målebrevet ved utflagging, forlis og kondemnering
Det eksisterende målebrevet må returneres ved utflagging eller hvis skipet eller den flyttbare innretningen på annen måte mister retten til å føre norsk flagg. Etter forlis eller kondemnering skal målebrevet returneres hvis det er i behold.
🔗Del paragraf§ 15.Anvendelse av tonnasje som parameter
Når det refereres til bruttotonnasje i andre forskrifter, menes bruttotonnasjen som er angitt i målebrevet. For skip som har sikkerhetstonnasje ført inn i anmerkningsrubrikken i internasjonalt målebrev (1969), legges sikkerhetstonnasjen til grunn, hvis ikke annet følger av den enkelte forskriften.
🔗Del paragraf§ 16.Ikrafttredelse mv.
Forskriften trer i kraft 1. juli 2015. Fra samme tidspunkt oppheves forskrift 18. desember 2009 nr. 1694 om måling av skip.
🔗Del paragrafInternasjonal konvensjon om måling av fartøyer, 1969
(1969-konvensjonen)
Uoffisiell oversettelse, slik Sjøfartsdirektoratet forstår konvensjonen
Del 1
Internasjonal konvensjon om måling av fartøyer, 1969
De kontraherende regjeringer, som ønsker å fastsette ensartede prinsipper og regler for beregning og fastsettelse av tonnasje for fartøyer som anvendes i utenriksfart, som mener at dette målet best kan nås ved å utarbeide en konvensjon, er blitt enige om følgende:
Artikkel 1 Alminnelig forpliktelse i henhold til konvensjonen
De kontraherende regjeringer forplikter seg til å sette i verk bestemmelsene i denne konvensjonen og dens bilag, som utgjør en integrerende del av denne konvensjonen. Enhver henvisning til denne konvensjonen innebærer samtidig en henvisning til bilagene.
🔗Del paragrafArtikkel 2 Definisjoner
Hvor annet ikke er uttrykkelig bestemt i denne konvensjonen, gjelder følgende:
Artikkel 3 Anvendelse
Artikkel 4 Unntak
Artikkel 5 Force Majeure
Artikkel 6 Beregning og fastsettelse av tonnasjer
Beregningen og fastsettelsen av brutto- og nettotonnasjene skal utføres av Administrasjonen som imidlertid kan overlate slik beregning og fastsettelse av tonnasjer til personer eller organisasjoner som den har anerkjent. I ethvert tilfelle skal vedkommende administrasjon påta seg det fulle ansvar for beregningen og fastsettelsen av brutto- og nettotonnasjene.
🔗Del paragrafArtikkel 7 Utstedelse av målebrev
Artikkel 8 Utstedelse av målebrev ved en annen regjering
Artikkel 9 Målebrevets form
Artikkel 10 Kansellering av målebrev
Artikkel 11 Godtakelse av målebrev
Målebrev som er utstedt på vegne av en kontraherende regjering i samsvar med denne konvensjonen, skal godtas av de andre kontraherende regjeringer og skal med hensyn til alt som omfattes av denne konvensjonen, anses for å ha samme verdi som målebrev utstedt av disse regjeringer.
🔗Del paragrafArtikkel 12 Inspeksjon
Artikkel 13 Særrettigheter
Særrettighetene etter denne konvensjonen kan ikke kreves for et fartøy med mindre det har et gyldig målebrev i henhold til konvensjonen.
🔗Del paragrafArtikkel 14 Tidligere traktater, konvensjoner og avtaler
Artikkel 15 Meddelelse av opplysninger
De kontraherende regjeringer forplikter seg til å meddele til og deponere hos Organisasjonen:
Artikkel 16 Underskrift, godtagelse og tiltredelse
Artikkel 17 Ikrafttredelse
Artikkel 18 Endringer
Artikkel 19 Oppsigelse
Artikkel 20 Territorier
Artikkel 21 Deponering og registrering
Artikkel 22 Språk
Denne konvensjonen er utferdiget i ett eksemplar på det engelske og franske språk, med lik gyldighet for hver tekst. Offisielle oversettelser til det russiske og spanske språk skal bli utarbeidet og deponert sammen med den underskrevne original.
Til bekreftelse av dette har de undertegnede, som er behørig bemyndiget til det av sine respektive regjeringer, undertegnet denne konvensjonen.
Utferdiget i London denne tjuetredje dag i juni 1969.
🔗Del paragrafBilag I.
Regler for fastsettelse av fartøyets brutto- og nettotonnasje.
Regel 1
Alminnelige bestemmelser
Regel 2
Definisjoner av uttrykk benyttet i bilagene
1. Øverste dekk
Det øverste dekket er det aller øverste fullstendige dekket som er utsatt for vær og sjø og som har permanente værtette lukningsmidler til alle åpninger i ubeskyttede deler av dekket, samt under hvilket alle åpninger i skipssidene er forsynt med permanente vanntette lukningsmidler. I fartøyer som har et øverste dekk med trinn, tas som øverste dekk den laveste linje av det værutsatte dekket og forlengelsen av denne linjen parallelt med øverste del av dekket.
2. Dybde i risset
3. Bredde
Bredden er fartøyets største bredde målt midtskips på spant for fartøyer med hud av stål eller annet metall og målt utvendig på hud for fartøyer der huden er av ethvert annet materiale.
4. Lukkede rom
Lukkede rom er alle rom som er avgrenset av fartøyets skrog, av faste eller flyttbare skillevegger eller skott, av dekk eller dekninger bortsett fra faste eller flyttbare soltak. Ingen avbrytelse i et dekk, heller ikke noen åpning i fartøyets skrog, i et dekk eller i et roms overdekning, eller i et roms skillevegger eller skott, eller mangelen av en skillevegg eller skott, skal frita et rom fra å bli tatt med i det lukkede rom.
5. Utelatte rom
Uten hensyn til bestemmelsene i punkt 4 i denne regelen, skal rom nevnt i punktene 5 (a) til og med 5 (e) benevnes utelatte rom og skal ikke tas med i volumet av lukkede rom. Dog skal ethvert slikt rom behandles som et lukket rom når det oppfyller minst én av følgende tre betingelser:
6. Passasjerer
En passasjer er enhver person med unntak av:
7. Lasterom
Lasterom som skal tas med i beregningen av et fartøys nettotonnasje, skal være lukkede rom bestemt til og skikket for føring av gods som skal losses fra fartøyet, forutsatt at rommene er tatt med ved beregningen av fartøyets bruttotonnasje. Slike lasterom skal være permanent merket med bokstavene CC (cargo compartment) på et godt synlig sted. Bokstavene skal være minst 100 millimeter (4 tommer) høye.
8. Værtett
Værtett betyr at det under hvilke som helst forhold på sjøen ikke vil trenge vann inn i fartøyet.
Regel 3
Bruttotonnasje
Et fartøys bruttotonnasje (GT) skal beregnes og fastsettes etter følgende formel:
der:
Regel 4
Nettotonnasje
$$NT \qquad = \qquad K_2 V_c \left( \frac{4d}{3D} \right)^2 + K_3 \left( N_1 + \frac{N_2}{10}\right)$$
der:
Regel 5
Forandring av nettotonnasje
Regel 6
Beregning av volum
Regel 7
Måling og beregning
Appendiks 1.
Figurer nevnt i regel 2(5)
I de følgende figurer er:
De skraverte områdene tas med som lukkede rom.
B = dekkets bredde i åpningen.
I fartøyer med avrundede dekkshjørner skal bredden måles som angitt i Figur 11.
Appendiks 2.
Koeffisientene K1 og K2 nevnt i regel 3 og 4(1)
V eller Vc = volum i kubikkmeter
For mellomliggende verdier av V eller Vc finnes koeffisientene K1 eller K2 ved lineær interpolasjon.
Bilag II.
Sertifikat
Mønsterformularet i konvensjonen er utelatt her, se eksempel på det offisielle norske «Internasjonalt målebrev (1969)».
For å lese «Internasjonalt målebrev (1969)» se her: