Verktøylinje
Trykk Escape for å lukke innholdsfortegnelse
- Forskrift om farlig last på norske skip
-
Kapittel 1 Virkeområde og fellesregler (§§ 1 - 4)
- § 1. Virkeområde
- § 2. Forbud
- § 3. Dokumentasjon om den farlige lasten
- § 4. Førstehjelp ved kjemisk forgiftning og prosedyrer for brann og utslipp
Ditt søk ga dessverre ingen treff.
Del dokument
Forskrift om farlig last på norske skip
Hjemmel: Fastsatt av Sjøfartsdirektoratet 1. juli 2014 med hjemmel i lov 16. februar 2007 nr. 9 om skipssikkerhet (skipssikkerhetsloven) § 6, § 9, § 11, § 12, § 13, § 19 og § 20, jf. delegeringsvedtak 16. februar 2007 nr. 171 og delegeringsvedtak 31. mai 2007 nr. 590.
EØS-henvisninger: EØS-avtalen vedlegg XIII nr. 55a (direktiv 2009/17/EF og direktiv 2011/15/EU).
Endret ved forskrifter 5 sep 2014 nr. 1158, 15 sep 2014 nr. 1217, 11 des 2015 nr. 1561, 6 sep 2017 nr. 1360, 20 sep 2017 nr. 1439, 19 des 2017 nr. 2347, 11 des 2019 nr. 1708 (i kraft 1 jan 2020), 18 des 2019 nr. 1888 (i kraft 1 jan 2020), 19 nov 2020 nr. 2411, 17 des 2020 nr. 2985 (i kraft 1 jan 2021), 1 juni 2022 nr. 1323, 7 nov 2023 nr. 1794 (i kraft 1 jan 2024).
Rettelser: 01.01.2021 (tegnsetting i lister tilpasset universell utforming).
Kapittel 1 Virkeområde og fellesregler
§ 1.Virkeområde
Forskriften gjelder for norske skip, herunder lektere.
🔗Del paragraf§ 2.Forbud
Det er forbudt å frakte farlig last på norske skip, med mindre det er tillatt etter denne eller andre forskrifter fastsatt med hjemmel i skipssikkerhetsloven.
Forbudet gjelder ikke frakt av pakket farlig last nevnt i ADR 2017 underavsnitt 1.1.3.1.a. når lasten fraktes i privatpersoners kjøretøy på roro-skip som seiler en strekning som er en del av veinettet i Norge.
§ 3.Dokumentasjon om den farlige lasten
Skipsføreren eller rederiet skal motta dokumentasjon om den farlige lasten før lasten tas om bord på skipet. Dokumentasjonen skal inneholde opplysninger om
Dokumentasjonen skal være tilgjengelig om bord på skipet.
🔗Del paragraf§ 4.Førstehjelp ved kjemisk forgiftning og prosedyrer for brann og utslipp
Skip som frakter farlig last skal ha om bord håndboken «Medical First Aid for Use in Accidents involving Dangerous Goods (MFAG)» (MSC/Circ.857).
Skip som frakter pakket farlig last skal i tillegg ha prosedyrer for håndtering av brann og utslipp som følger Emergency Response Procedures for Ships Carrying Dangerous Goods (EmS) (MSC/Circ.1025). Prosedyrene skal følges ved tilfeller av brann og utslipp.
🔗Del paragrafKapittel 2. Frakt av farlig last på skip i utenriksfart
§ 5.Frakt av farlig last på skip i utenriksfart
For lasteskip og passasjerskip i utenriksfart gjelder som forskrift
§ 6.Frakt av farlige flytende stoffer i offshorevirksomhet
Skip som brukes i en støttefunksjon i offshorevirksomhet, som fører farlig flytende stoff i bulk, og som følger FNs sjøfartsorganisasjons regelverk for transport og håndtering av farlige flytende stoffer i bulk på offshore støttefartøy, jf. IMO-resolusjon A.1122(30) (OSV Chemical Code), kan unnlate å følge kravene i § 5 bokstav c og bokstav d.
Med skip som brukes i en støttefunksjon, menes
Skip som er bygget før 1. januar 2021, som brukes i en støttefunksjon i offshorevirksomhet, og som fører begrensede mengder av farlige flytende stoffer i bulk, kan i stedet for kravene i første ledd følge IMO-resolusjon A.673(16), som endret ved MSC.236(82).
Sjøfartsdirektoratet kan unnta et skip som er bygget på eller etter 19. april 1990 og før 1. januar 2021, fra ett eller flere av kravene i første ledd dersom rederiet søker skriftlig om unntak, og følgende krav er oppfylt:
Skip som er omfattet av tredje ledd kan frakte «offshore contaminated bulk liquid P» om de oppfyller kravene i kapittel 16 i A.1122(30) og føringsbetingelsen i MSC.460(101). Krav til stabilitet og tankplassering for skips type 2 kan unnlattes å følges om tilsvarende krav i A.673(16) er oppfylt.
§ 7.Kjemikalieskip og gasstankskip bygget før 1. juli 1986
Kjemikalieskip som var kjølstrukket eller på et tilsvarende byggetrinn før 1. juli 1986 og som følger Code for the Construction and Equipment of Ships Carrying Dangerous Chemicals in Bulk (BCH-koden) (A.212(VII)), som endret ved MSC.376(93) og MSC.463(101) kan unnlate å følge IBC-koden.
Gasstankskip som var kjølstrukket eller på et tilsvarende byggetrinn før 1. juli 1986 og som følger Code for Existing Ships Carrying Liquefied Gases in Bulk (Gasskoden) (A.329(IX)), kan unnlate å følge IGC-koden.
Gasstankskip som var kjølstrukket eller på et tilsvarende byggetrinn før 1. juli 1986 og der kontrakten om bygging ble inngått etter 31. oktober 1976, kjølen var strukket eller tilsvarende byggetrinn ble nådd etter 31. desember 1976 eller leveringen av skipet fant sted etter 30. juni 1980, og som følger Code for the Construction and Equipment of Ships Carrying Liquefied Gases in Bulk (GC-koden) (A.328(IX)), som endret ved MSC.377(93), kan unnlate å følge IGC-koden.
Kapittel 3. Frakt av farlig last på skip i innenriksfart og norsk kontinentalsokkel
§ 8.Frakt av farlig last på skip i innenriksfart
§ 5 gjelder tilsvarende for passasjerskip i innenriksfart som oppfyller forskrift 1. juli 2014 nr. 1099 om brannsikring på skip § 3 første ledd.
§ 5 og § 7 gjelder tilsvarende for lasteskip i innenriksfart.
Skip som følger tredje ledd i § 6, kan unnlate å oppfylle de endrede føringsbetingelsene i MSC.460(101) fram til 31. desember 2021.
Skip som er omfattet av første og tredje ledd i § 6 og opererer på norsk kontinentalsokkel, kan unnlate å følge føringsbetingelsene til «offshore contaminated bulk liquid S» når returlasten har blitt behandlet for å forhindre utvikling av hydrogensulfidgass, jf. punkt 16.4.4.2.1 i A.1122(30) og MSC.460(101), når
§ 9.Frakt av pakket farlig last på skip i offshorevirksomhet på norsk kontinentalsokkel
Skip som brukes i støttefunksjon i offshorevirksomhet og som fører farlig last i lukket lastbærer til, fra og mellom norsk havn og installasjoner på norsk kontinentalsokkel, kan unnlate å følge kravene i § 8 annet ledd, når de oppfyller følgende krav:
Lasten skal være emballert i henhold til IMDG-koden, Annex 1 (Packing Recommendations).
🔗Del paragraf§ 10.Frakt av pakket farlig last på roro-skip i innenriksfart
Roro-skip bygget i stål med fastmontert skumslokkingsanlegg i samsvar med forskrift 1. juli 2014 nr. 1099 om brannsikring på skip § 6, som seiler en strekning som er en del veinettet i Norge, kan unnlate å følge kravene i § 8 når skipet
Lasten i ADR-transportenhetene skal være klassifisert, pakket, merket, dokumentert og lastet i samsvar med forskrift 1. april 2009 nr. 384 om landtransport av farlig gods.
Skipet skal ha prosedyrer som beskriver hvilke sikkerhetstiltak som skal gjennomføres ved en slik transport.
ADR-transportenheten skal plasseres slik at mannskapet kommer til transportenheten. Avstanden til oppganger, nedganger, ventilasjonsinntak og redningsutstyr skal være minst tre meter.
ADR-transportenhet med flytende dypkjølt gass skal plasseres slik at sikkerhetsventilen på tanken til enhver tid befinner seg der gassen er i gassform.
ADR-transportenheten skal holdes under oppsyn under hele overfarten.
Transport av stoffer nevnt i SP 900 i IMDG-koden er ikke tillatt.
Rederiet skal sørge for at personell som skal utføre oppgaver som bl.a. omfatter vurdering og behandling av farlig last, gis opplæring i samsvar med krav i IMDG-koden og ADR.
Hvis forskjellige farlige stoffer er lastet i samme ADR-transportenhet og et av stoffene ikke er tillatt etter stuingsplanen i vedlegg 1 B, gjelder forbudet hele ADR-transportenheten.
Hvis stuingsplanen i vedlegg 1 B forbyr stuing som er tillatt etter IMDG-koden, kan stuasjekriteriene i IMDG-koden brukes i stedet.
§ 11.Tilleggskrav for roro-skip uten fastmontert skumslukkeanlegg
Roro-skip bygget i stål uten fastmontert skumslokkingsanlegg i samsvar med forskrift 1. juli 2014 nr. 1099 om brannsikring på skip § 6, som seiler en strekning som er en del av veinettet i Norge, kan unnlate å følge kravene i § 8 når skipet
Hvis forskjellige farlige stoffer er lastet i samme ADR-transportenhet og et av stoffene ikke er tillatt etter stuingsplanen i vedlegg 2 B, gjelder forbudet hele ADR-transportenheten.
§ 12.Frakt av begrensede mengder av pakket farlig last på roro-skip
Kravene i § 10 bokstav a og d og § 11 bokstav b, e og f gjelder likevel ikke når skipet frakter pakket farlig last etter ADR kapittel 3.4 og 3.5 eller når skipsføreren eller rederiet ved levering av transportdokumentet får opplyst at transporten tilfredsstiller kravene i ADR 1.1.3.6.
🔗Del paragrafKapittel 4. Lektere i utenriks- og innenriksfart
§ 13.Frakt av farlig last på lektere
§ 5 og § 7 gjelder tilsvarende for lektere i utenriks- og innenriksfart.
🔗Del paragrafKapittel 5. Dispensasjon og ikrafttredelse
§ 14.Dispensasjon
Sjøfartsdirektoratet kan etter skriftlig søknad godkjenne andre løsninger enn de som kreves etter forskriften når det er godtgjort at løsningene er likeverdige med forskriftens krav.
Sjøfartsdirektoratet kan unnta et skip i innenriksfart fra ett eller flere av kravene i forskriften når rederiet søker skriftlig om unntak, og et av følgende krav er oppfylt:
Skip som er omfattet av § 10 eller § 11 unntas fra kravet om å motta transportdokumenter når kjøretøyet eller sjåføren kommer fra et land eller område som er oppført i vedlegg A til forskrift 27. mars 2020 nr. 470 om smitteverntiltak mv. ved koronautbruddet. Skipsfører skal før avgang motta og registrere opplysninger om:
§ 15.Ikrafttredelse
Forskriften trer i kraft 15. september 2014. Fra samme tidspunkt oppheves forskrift 8. desember 2009 nr. 1481 om transport av farlig last om bord på norske skip.
🔗Del paragrafVedlegg 1 A
Stuingsplaner for ADR-transportenheter med pakket farlig last i klasse 1 etter IMDG og ADR/RID (eksplosive stoffer og gjenstander) for roro-skip med fastmonterte skumslukkeanlegg
Krav til stuing som følger av § 10
1.1B, 1.2B, 1.4B,
1.1F, 1.2F, 1.4F
1.4C, 1.1D, 1.2D, 1.4D,
1.5D,
1.1E, 1.2E, 1.4E,
1.1G, 1.2G, 1.3G,
1.4G,
1.6N
1.1J, 1.2J, 1.3J
Vedlegg 1 B
Stuingsplaner for ADR-transportenheter med pakket farlig last i klassene 2 til 9 etter IMDG og ADR/RID (ikke eksplosive stoffer og gjenstander) for roro-skip med fastmonterte skumslukkeanlegg
Krav til stuing som følger av § 10
2.1 Brannfarlige gasser
2.2 Ikke brannfarlige, ikke-giftige gasser
2.3 Giftige gasser
Emballasjegruppe I eller II
Emballasjegruppe III
4.1 Brannfarlige stoff: UN-nummer 1944, 1945, 2254, 2623
4.1 Brannfarlige stoff: Andre UN-numre
4.2 Selvantennelige stoffer
4.3 Stoffer som utvikler brannfarlige gasser i forbindelse med vann
5.1 Oksiderende stoff
5.2. Organiske peroksider
6.1 Emballasjegruppe I eller II
6.1 Emballasjegruppe III
6.2 Infeksjonsfremmende stoff
Emballasjegruppe I eller II
Flytende stoff i emballasjegruppe III
Fast stoff i emballasjegruppe III
Vedlegg 2 A
Stuingsplaner for ADR-transportenheter med pakket farlig last i klasse 1 etter IMDG og ADR/RID (eksplosive stoffer og gjenstander) for roro-skip uten fastmonterte skumslukkeanlegg
Krav til stuing som følger av § 11
1.1B, 1.2B, 1.4B
1.1C, 1.2C, 1.3C,1.4C,
1.1D, 1.2D, 1.4D,
1.5D,
1.1E, 1.2E, 1.4E,
1.1F, 1.2F, 1.4F,
1.1G, 1.2G, 1.3G,
1.4G,
1.6N
1.1J, 1.2J, 1.3J
Vedlegg 2 B
Stuingsplaner for ADR-transportenheter med pakket farlig last i klassene 2 til 9 etter IMDG og ADR/RID (ikke eksplosive stoffer og gjenstander) for roro-skip uten fastmonterte skumslukkeanlegg
Krav til stuing som følger av § 11
Emballasjegruppe I eller II
UN-nummer 1203
Emballasjegruppe III
4.1 UN-nummer 3221, 3222, 3231 og 3232
4.1 Andre UN-numre
4.2 Selvantennelige stoffer: Pakkegruppe I og II
4.2 Selvantennelige stoffer: Pakkegruppe III
4.3 Stoffer som utvikler brannfarlige gasser i forbindelse med vann
4.3 UN nummer 3170
5.1 Oksiderende stoff
5.2 Organiske peroksider: UN-nummer 3101, 3102, 3111 og 3112
5.2. Organiske peroksider:
Andre UN numre
6.1 Giftig stoff
6.2 Infeksjonsfremmende stoff
Pakkegruppe I
Pakkegruppe II og III
SOLAS 74
Nedenfor gjengis Den internasjonale konvensjon om sikkerhet for menneskeliv til sjøs, 1974 (SOLAS) kapittel VII om Frakt av farlig last, slik Sjøfartsdirektoratet tolker denne del av konvensjonen tatt inn i konsolidert utgave 2014.
Kapittel VII
Frakt av farlig last
Del A
Frakt av farlig last i emballert form
Regel 1 Definisjoner
Med mindre annet er uttrykkelig fastsatt, gjelder følgende definisjoner for dette kapittelet:
Regel 2 Anvendelse1
Regel 3 Krav til frakt av farlig last
Frakt av farlig last i emballert form skal være i samsvar med de relevante bestemmelsene i IMDG-koden.
Regel 4 Dokumenter
Regel 5 Lastesikringsmanual
All last og alle lasteenheter1 og lastetransportenheter, skal lastes, stues og sikres under hele reisen i samsvar med lastesikringsmanualen som er godkjent av administrasjonen. Lastesikringsmanualen skal utarbeides etter en standard som minst tilsvarer retningslinjene som er utarbeidet av organisasjonen.2
Regel 6 Rapportering av hendelser med farlig last
Del A-1
Frakt av farlig last som fast bulklast
Regel 7 Definisjoner
«Farlig last som fast bulklast» betyr ethvert materiale, annet enn væske eller gass, som består av en kombinasjon av partikler, granulert materiale eller materiale i større biter, generelt enhetlig i sin sammensetning, og som omfattes av IMDG-koden og lastes direkte inn i lasterommene i et skip uten noen annen form for emballering, herunder materiale som lastes i lekter på et lekterførende skip.
Regel 7-1 Anvendelse1
Regel 7-2 Dokumenter
Regel 7-3 Krav til stuing og atskillelse
Regel 7-4 Rapportering om hendelser med farlig last
Regel 7-5 Krav til frakt av farlig last som fast bulklast
Frakt av farlig last som fast bulklast skal oppfylle de relevante bestemmelsene i IMSBC-koden, som definert i regel VI/1-1.1.
Del B
Bygging og utrustning av skip som fører farlige flytende kjemikalier i bulk
Regel 8 Definisjoner
Med mindre annet er uttrykkelig fastsatt, gjelder følgende definisjoner i denne delen:
Regel 9 Anvendelse på kjemikalietankskip
Regel 10 Krav til kjemikalietankskip
Del C
Bygging og utrustning av skip som fører flytende gasser i bulk
Regel 11 Definisjoner
Med mindre annet er uttrykkelig fastsatt, gjelder følgende definisjoner i denne delen:
Regel 12 Anvendelse på gasstankskip
Regel 13 Krav til gasstankskip
Del D
Særkrav til frakt av pakket bestrålt kjernebrensel, plutonium og høyradioaktivt avfall om bord på skip
Regel 14 Definisjoner
Regel 15 Anvendelse for skip som fører INF-last
Regel 16 Krav til skip som fører INF-last