Verktøylinje
Trykk Escape for å lukke innholdsfortegnelse
- Forskrift om driftsordninger på norske skip
-
Kapittel 1. Generelle bestemmelser (§§ 1 - 4)
- § 1. Virkeområde
- § 2. Definisjoner
- § 3. Plikter
- § 4. Fravik
Ditt søk ga dessverre ingen treff.
Del dokument
Forskrift om driftsordninger på norske skip.
Fastsatt av Sjøfartsdirektoratet 15. september 1992 med hjemmel i lov 9. juni 1903 nr. 7 om Statskontrol med Skibes Sjødygtighed m.v. Hjemmel er endret til lov 16. februar 2007 nr. 9 om skipssikkerhet (skipssikkerhetsloven) § 2, § 9, § 11, § 14 og § 43, jf. delegeringsvedtak 16. februar 2007 nr. 171 og delegeringsvedtak 31. mai 2007 nr. 590. Endret ved forskrifter 27 april 1999 nr. 538, 1 juni 2004 nr. 885 (forskriften gjengitt i sin helhet etter endringer), 29 juni 2007 nr. 1006 (bl.a. hjemmel).
Kapittel 1. Generelle bestemmelser
§ 1.Virkeområde
§ 2.Definisjoner
I denne forskriften betyr:
§ 3.Plikter
Rederiet, skipsføreren og andre som har sitt arbeid om bord skal utføre sine plikter i henhold til skipssikkerhetsloven og med de utfyllende bestemmelser som følger av forskriften her.
§ 4.Fravik
I enkelttilfeller kan Sjøfartsdirektoratet etter skriftlig søknad fravike forskriftens krav. Spesielle grunner må gjøre fraviket nødvendig og fraviket må være sikkerhetsmessig forsvarlig. Fravik må ikke være i strid med internasjonal overenskomst Norge har sluttet seg til.
🔗Del paragrafKapittel 2. Besiktelse, kontroll og godkjennelse
§ 5.Besiktelse og kontroll
§ 6.Godkjennelse
Kapittel 3. Vaktordninger i maskinrom
§ 7.Hovedregel – bemannet maskinrom
Maskinrommet skal normalt være kontinuerlig bemannet.
🔗Del paragraf§ 8.Unntak – Drift med periodevis ubemannet maskinrom
§ 9.Ubemannet maskinrom – varighet
Kapittel 4. Driftsbetingede hjelpemidler og funksjonskrav
§ 10.Personellalarm (dødmannsalarm)
§ 11.Selvstyreranlegg
Før brovaktfunksjoner med vaktrutiner som krever bruk av selvstyring kan praktiseres, må følgende krav være oppfylt:1
I utstyret skal det være innebygget mulighet til å oppnå rorvinkelbegrensning under automatisk drift. Det skal også finnes mulighet til å indikere når begrensningsvinkelen er nådd.
Det skal være innebygget mulighet til å hindre unødvendig aktivering av roret på grunn av normal giringsbevegelse.
§ 12.Intern kommunikasjon
Kapittel 5. Avsluttende bestemmelser
§ 13.Ikrafttredelse
Denne forskrift trer i kraft 1. november 1992.
Fra samme dato oppheves forskrift 17. februar 1983 nr. 148 om driftsordninger for skipsmaskinanlegg.