Nyheter - Framtidens sjøfart
Her finner du nyheter knyttet til framtidens sjøfart
Her finner du nyheter knyttet til framtidens sjøfart
SILDIKON VALLEY: Sjøfartsdirektoratets to dyktige sommervikarer Marte Maria Tømterud og Oddgeir Steinnes kunne fredag 29. juli juble for seier i årets Sildikon Valley-konkurranse. Juryen lot seg imponere av podkasten «Den grønne drivstoffjungelen».
Sjøfartsdirektoratet er involvert i eit spennande sosialantropologisk forskingsprosjekt leia av forskarar frå Universitetet i Bergen, som ser på følgene av automatisering i maritim industri. Nyleg var involverte partar samla til arbeidsverkstad på hovudkontoret vårt.
Innen 2030 skal utslippene fra innenriks sjøfart og fiske i Norge halveres. Sjøfartsdirektoratet får fremdeles byggemeldinger for nye skip som skal ha en levetid på 20 til 30 år, uten at det er lagt opp til lav- eller nullutslippsteknologi. Det viser at omstillingsfarten må økes kraftig om målene skal nås.
I dag ble det kjent at den hydrogen-elektriske passasjerferja Hydra får prisen Ship of the Year. «Hydra» er bygget for Norled ved Westcon Yards i Ølen og designet av LMG Marin. - Vi gratulerer!
Det grønne skiftet vil ha store konsekvenser for fremtidens teknologivalg til sjøs. Med eget Teknologisenter tar Sjøfartsdirektoratet sikte på å være en pådriver i utviklingen.
Med sitt karakteristiske utseende blir MF Hydra lett å dra kjensel på når den i sommer inngår i Hjelmelandssambandet i Ryfylket. Men før den kan tituleres som verdens første ferje på hydrogen blir det noen måneders drift med batteri.
Sjøfartsdirektoratet blir representert i regjeringens maritime strategigruppe med Kolbjørn Berge, som er ansvarlig for grønn skipsfart i direktoratet. Det er næringsminister Iselin Nybø (V) som har utpekt gruppen.
Sjøfartsdirektoratet har sammen med seks andre flaggstater og klasseselskaper opprettet Maritime Technologies Forum (MTF) for å tilby den maritime næringen hjelp til å løse teknologiske utfordringer. – Vi skal bygge bro mellom teknologi og regelverksprosesser, sier Lars Alvestad, fungerende sjøfartsdirektør.
Verdens første fiskebåt med LNG som drivstoff er overlevert sine norske eiere i Liegruppen og endelig på plass i hjemmehavnen på Liaskjæret.
Grønt Skipsfartsprogram har nå publisert en håndbok om ammoniakk som marint drivstoff. Håndboka, som har hovedfokus på sikkerhet, er utarbeidet av DNV, i samarbeid med Sjøfartsdirektoratet.
Sjøfartsdirektoratet har sammen med Kystverket utarbeidet forslag til maritim strategi for digital sikkerhet. Etatene kommer med flere konkrete anbefalinger, inkludert etablering av nasjonalt responssenter.
Fra 2021 er det krav til at håndtering av cyberrisikoer er innarbeidet i rederienes sikkerhetsstyringssystemer i henhold til ISM-koden.
Ein krevjande prosess med fjerntilsyn er endeleg i mål. No seglar el-ferga Bastø Electric for eigen maskin på veg til Horten.