Verktøylinje
Forskrift om arbeid og utplassering av ungdom på norske skip
Trykk Escape for å lukke innholdsfortegnelse
- Forskrift om arbeid og utplassering av ungdom på norske skip
-
Kapittel 1. Generelle bestemmelser (§§ 1 - 4)
- § 1. Virkeområde
- § 2. (Opphevet)
- § 3. (Opphevet)
- § 4. Fravik
Ditt søk ga dessverre ingen treff.
Del dokument
Forskrift om arbeid og utplassering av ungdom på norske skip
Hjemmel: Fastsatt av Sjøfartsdirektoratet 25. april 2002 med hjemmel i sjømannslov 30. mai 1975 nr. 18 og lov 3. juni 1977 nr. 50 om arbeidstiden og hviletiden på skip. Hjemmel er endret til lov 16. februar 2007 nr. 9 om skipssikkerhet (skipssikkerhetsloven) § 2, § 6, § 18, § 22, § 23, § 24, § 28a, § 29 og § 30, jf. delegeringsvedtak 16. februar 2007 nr. 171, delegeringsvedtak 31. mai 2007 nr. 590 og delegeringsvedtak 19. august 2013 nr. 1002.
EØS-henvisninger: EØS-avtalen vedlegg XVIII nr. 29 (direktiv 94/33/EF) og nr. 32j (direktiv 2009/13/EF).
Endret ved forskrifter 28 juni 2006 nr. 855, 29 juni 2007 nr. 1006, 19 aug 2013 nr. 1036, 10 nov 2017 nr. 1778, 14 feb 2024 nr. 280.
Rettelser: 01.11.2013 (EØS-henvisningsfeltet).
Kapittel 1. Generelle bestemmelser
§ 1.Virkeområde
Forskriften gjelder for ungdom som
Med arbeid menes også arbeid som er ledd i lærlingkontrakter eller videregående opplæring.
§ 2.(Opphevet)
§ 3.(Opphevet)
§ 4.Fravik
Sjøfartsdirektoratet kan etter skriftlig søknad fra rederiet i enkelttilfeller fravike bestemmelsene i denne forskrift slik det er bestemt i § 8 tredje ledd, § 9 sjette ledd, § 10 tredje ledd og § 11 fjerde ledd når det er helse- og sikkerhetsmessig forsvarlig. De bestemmelser som kan fravikes ved dispensasjon er ikke bindende for arbeid som er ledd i godkjente lærlingkontrakter eller videregående opplæring.
Kapittel 2. Vern av unge i arbeidet
§ 5.Risikovurdering og tiltak
Rederiet og skipsføreren skal før inngåelse av ansettelsesavtale eller ved vesentlige endringer av arbeidsforholdene påse og sørge for at det blir vurdert om påvirkningene i arbeidsmiljøet kan gi risiko for skade på unge arbeidstakere.
Det skal under denne vurderingen tas hensyn til den særlige risiko som skyldes ungdoms manglende erfaring, manglende bevissthet om eksisterende eller mulig risiko eller det forhold at de ikke er fullt utviklet.
Vurderingen skal særlig vedrøre følgende forhold:
Avdekker vurderingen at ungdom utsettes for risiko skal skipsfører og/eller rederi iverksette det nødvendige for å ivareta de unges sikkerhet og helse.
§ 6.Helseundersøkelse
Viser risikovurderingen som nevnt i § 5 at det er risiko for, eller er det grunn til å tro, at ungdom har vært utsatt for noe som kan ha betydning for deres sikkerhet, fysiske eller psykiske helse eller utvikling skal de regelmessig undergis hensiktsmessig legeundersøkelse. Rederiet bærer utgiftene ved en slik helseundersøkelse.
🔗Del paragraf§ 7.Underrettelse av unge og foreldre/verger
Skipsføreren/rederiet plikter å informere de unge om de forhold vurderingen som nevnt i § 5 avdekker samt hvilke sikkerhetstiltak som er iverksatt for å ivareta de unges sikkerhet og helse. Tilsvarende informasjon har de unges foreldre eller verger krav på.
🔗Del paragraf§ 8.Arbeidsforbud
Ungdom skal ikke utføre arbeid som:
Følgende ikke uttømmende liste er retningsgivende for hva slags arbeid som ikke kan utføres av ungdom:
Sjøfartsdirektoratet kan fravike bestemmelsene i denne paragraf hvis dette er nødvendig av hensyn til den yrkesmessige utdanning for ungdom, og arbeidet skjer under tilsyn av skipsfører, den denne har delegert ansvaret til eller et verneombud.
🔗Del paragrafKapittel 3. Arbeidstidsbestemmelser for ungdom
§ 9.Unntak fra kravene i skipssikkerhetsloven § 18 og minstealder og arbeidstid for ungdom
Arbeidstiden skal ikke være til hinder for den skolegangen som ungdom trenger for utdanningen sin, eller være til hinder for å dra nytte av undervisningen.
Ungdom skal ikke settes til overtidsarbeid.
På skip med største lengde 24 meter eller mer som brukes utenfor næringsvirksomhet, gjelder følgende begrensninger:
Ved tilsetting hos flere arbeidsgivere skal arbeidstiden etter tredje ledd legges sammen. Arbeidsgiver skal ha kjennskap til ungdoms arbeids- og skoletid hos andre arbeidsgivere.
På fiskefartøy kan ungdom som har fylt 15 år og
Sjøfartsdirektoratet kan etter skriftlig søknad fra rederiet gi unntak fra kravene i tredje ledd bokstav a og bokstav b når det er helse- og sikkerhetsmessig forsvarlig.
§ 10.Forbud mot nattarbeid
Ungdom under 18 år må ikke arbeide mellom klokken 2000 og klokken 0800 i større utstrekning enn at vedkommende får minst 9 timers sammenhengende fritid i dette tidsrom.
På fiskefartøy skal ungdom som er skolepliktig, ha sammenhengende arbeidsfri periode mellom klokken 20.00 og 06.00. Ungdom som ikke er skolepliktig, skal ha sammenhengende arbeidsfri periode mellom klokken 22.00 og 06.00 eller mellom klokken 23.00 og 07.00.
Sjøfartsdirektoratet kan dispensere fra forbudet mot nattarbeid for ungdom som har fylt 15 år og som ikke er skolepliktige når dette er nødvendig for deres yrkesopplæring og det skjer under tilsyn av skipsfører, den denne har delegert ansvaret til eller et verneombud.
Før ungdom settes til nattarbeid, og deretter med jevne mellomrom, skal de tilbys helseundersøkelse og vurdering av sin arbeidsevne, med mindre de bare unntaksvis arbeider i det tidsrommet nattarbeid er forbudt. Rederiet bærer utgiftene ved slik helseundersøkelse.
§ 11.Hvilepauser og fritid
Ungdom skal ha minst 30 minutters pause, om mulig sammenhengende, dersom den daglige arbeidstiden overstiger 4 1/2 time.
Ungdom som er under 15 år eller er skolepliktig, skal ha en sammenhengende hvileperiode mellom to arbeidsperioder på minst 14 timer. Ungdom som har fylt 15 år og som ikke er skolepliktig, skal ha en sammenhengende hvileperiode på minst 12 timer mellom to arbeidsperioder.
Ungdom skal ha en sammenhengende ukentlig fritid på minst 36 timer. Fritiden skal så vidt mulig omfatte søndag eller helligdag.
Sjøfartsdirektoratet kan etter søknad dispensere fra bestemmelsene om hviletid og fritid i første – tredje ledd dersom det er nødvendig for de unges yrkesopplæring.
§ 12.Ekstraarbeid i tilfelle ulykke og lignende
Ovennevnte begrensninger i arbeidstid for ungdom som er fylt 15 år og som ikke er skolepliktig, gjelder ikke ekstraarbeid på grunn av sikkerhetstjeneste som nevnt i den til enhver tid gjeldende forskrift om arbeids- og hviletid på norske passasjer- og lasteskip mv.
Kapittel 4. Tilsyn og hjemreise mv. for ungdom
§ 13.Tilsyn med tilpassing om bord
Skipsføreren skal føre et spesielt tilsyn med hvordan personer under 18 år tilpasser seg forholdene om bord og i havn. Om nødvendig skal skipsføreren sørge for at det utpekes en egen kontaktperson for slik ungdom.
Har skipsfører i utenriksfart grunn til å tro at det hos slik ungdom er inntrådt fysiske eller psykiske forstyrrelser som antas å gjøre det utilrådelig at vedkommende fortsetter tjenesten, skal skipsføreren etter å ha undersøkt forholdene bringe tjenesteforholdet om bord til opphør og fatte beslutning om hjemsendelse av den unge. Før skipsfører fatter slik beslutning skal han om mulig rådføre seg med lege.
🔗Del paragraf§ 14.Vern mot rusmidler
Forbud i lov av 2. juni 1989 nr. 27 om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. mot salg eller skjenking av rusdrikk, gjelder tilsvarende for ungdom under 18 år som er tilsatt på norske skip.
Finner skipsføreren at slik ungdom i utenriks fart misbruker eller er i ferd med å utvikle et avhengighetsforhold til alkohol eller andre rusmidler, skal skipsføreren etter å ha undersøkt forholdene bringe tjenesteforholdet om bord til opphør og fatte beslutning om hjemsendelse av den unge. Før skipsfører fatter slik beslutning skal han om mulig rådføre seg med lege.
🔗Del paragraf§ 15.Hjemreise ved manglende tilpassing
Blir tjenesteforholdet om bord brakt til opphør som nevnt i § 13, annet ledd og § 14, annet ledd, skal utgiftene ved reise til bostedet dekkes av staten hvis den unge ikke har rett til fri hjemreise etter andre bestemmelser. Dersom den unge ikke er bosatt i Norge, skal utgiftene til hjemreise dekkes av rederiet.
Ved beslutning om hjemsendelse av ungdom som nevnt i § 13, annet ledd og § 14, annet ledd, skal det såvidt mulig holdes avhør som fastsatt i sjømannsloven § 16. Protokoll eller journalutdrag fra slikt avhør skal sammen med andre saksdokumenter sendes Sjøfartsdirektoratet. Disse dokumenter og eventuell senere fremstilling av den unge for autorisert sjømannslege vil gi grunnlag for dyktighets- eller udyktighetserklæring for videre tjeneste til sjøs. Dersom denne legeundersøkelse viser at den unge var arbeidsudyktig ved fratredelse får bestemmelsene i sjømannsloven § 28 tilsvarende anvendelse.
🔗Del paragraf§ 16.Hjemreise for de under 18 år
Ungdom som ved vanlig opphør av tjenesteforholdet er under 18 år ved fratredelse i utlandet, skal hjemsendes. Rederiet dekker utgiftene til reise med underhold til bostedet, hvis ikke staten skal dekke utgiftene etter andre bestemmelser.
🔗Del paragrafKapittel 5. Spesielle regler for utplassering av ungdom i praktisk arbeid i innenriks fart
§ 17.Vilkår for utplassering
Ungdom som har fylt 14 år kan utplasseres til arbeid på skip i innenriks fart som ledd i skolegang eller praktisk yrkesorientering dersom:
§ 18.Alminnelige bestemmelser ved utplassering
Ungdom utplassert til arbeid om bord skal ikke inngå i skipets besetning.
Ungdom som skal utplasseres i tre måneder eller lenger, skal legeundersøkes før utplassering tar til, jf. skipssikkerhetsloven § 17.
Skipsarbeidsloven § 8-4 og § 8-5 om erstatning for eiendeler gis tilsvarende anvendelse. For øvrig avgjøres spørsmål om erstatning ved skade eller tap etter vanlige erstatningsregler.
§ 19.Plikter og rettigheter for utplassert ungdom
De unge skal følge de ordensregler som gjelder om bord, og behandle andre ombordværende på en sømmelig måte. De kan ta med seg ting til personlig bruk om bord i et rimelig omfang.
De unge skal utføre arbeidet etter beste evne i samsvar med instrukser. De skal bruke verneutstyr og ellers medvirke til å hindre ulykker og helseskader. Videre plikter de unge å innrette sin fritid slik at de er uthvilte og forøvrig i stand til å utføre sitt arbeid.
Under skipets opphold i havn har den unge normalt rett til å gå i land i sin fritid om dagen og vanlig kveldstid. Skipsføreren avgjør om den unge kan gå i land. Ved avgjørelsen skal det tas hensyn til skipets avgang, den enkelte unges alder, modenhet og pålitelighet, forholdene i havnen og andre forhold av betydning. Skipsføreren skal fastsette tid når den unge skal være ombord.
🔗Del paragraf§ 20.Skipsførers spesielle plikter
Skipsføreren skal sørge for at det opprettes egen personkontakt for den unge, jf. § 13, første ledd.
Skipsføreren skal sørge for at den unge hjemsendes hvis han finner det utilrådelig at den unge fortsetter praksisperioden ut som følge av sykdom, skade, tilpassing eller andre forhold av betydning, jf. § 13 og § 14. Når forholdene tillater det skal avgjørelse om slik hjemsendelse skje i samarbeid med den ansvarlige institusjon for utplasseringen. Skipsføreren er ansvarlig for at den unge ledsages ved slik hjemsendelse.
Skipsføreren skal sørge for at de unge får samme kost og har sunnhetsforhold som skipets besetning.
🔗Del paragraf§ 21.Rederiets plikter og rettigheter
Rederier som deltar i en utplasseringsordning plikter å legge forholdene til rette om bord i skip hvor praksisen skal finne sted.
Rederiet har rett til uten begrunnelse å nekte å ta i mot en ungdom for utplassering.
🔗Del paragraf§ 22.Utplasseringsinstitusjonens ansvar
Den institusjon som leder utplasseringen, er ansvarlig for at skriftlig tillatelse er innhentet fra den unges foresatte i god tid før praksisen finner sted.
Institusjonen skal sørge for at reise til og fra skipet skjer under trygge forhold, og om nødvendig sørge for ledsager, jf. § 20, tredje ledd.
Institusjonen skal sørge for nødvendig forsikringsdekning i forbindelse med utplasseringen.
🔗Del paragrafKapittel 6. Avsluttende bestemmelser
§ 23.Ikrafttredelse
Denne forskrift trer i kraft 1. juli 2002. Fra samme tid oppheves forskrift av 31. august 2000 nr. 888 om arbeid av ungdom på norske skip og forskrift av 3. februar 1986 nr. 232 om utplassering av ungdom i praktisk arbeid i innenriks fart.