Under fortøyning var to matroser på dekk akterut og klargjorde fortøyningstrosser. For å kunne utføre lasteoperasjon, ble fartøyets brobesetning anvist posisjon fra basen/fortøyningsbesetning på land, slik at akterskipet måtte plasseres like fremfor et annet skip. Baugtrossen til det andre skipet kom i kontakt med styrbord rekkehjørne akterut. En av matrosene akterut var ikke oppmerksom på denne tampen. Han jobbet med trosser, og støttet seg til rekkehjørnet med venstre arm. Venstre pekefinger ble da klemt mellom det andre skipet sin baugtrosse og rekken på eget fartøy. Hendelsen medførte at vedkommende måtte amputere finger.

Skadet matros var ikke oppmerksom på det andre fartøyets trosse. Han var opptatt med å klargjøre fortøynings trosser ombord. 

I rutinepregede arbeidssituasjoner er det fort gjort å bli uoppmerksom på faremomenter. Derfor er det viktig å jevnlig repetere risikomomenter. Det fører til økt skjerping og bevissthet i utførelse av jobben.  I dette tilfellet ville kanskje en repetisjon av sikkerhetsprosedyrer for fortøyning, samt bedre kommunikasjon mellom bro og dekk ha ført til at ulykken kunne vært unngått. 

I 2012 ble det registrert 249 personskader i forbindelse med totalt 247 arbeids-/personulykker. I tillegg ble det registrert 8 personskader i forbindelse med totalt to skipsulykker.

Nær halvparten av arbeidsulykkene i 2012 skjedde som følge av klem og støtskade om bord.

Figur: Personskader som krever sykeshusbehandling, besetningsmedlemmer 2008-2012 etter årsak