Olav Akselsen i Norges rederiforbund
Sjøfartsdirektør Olav Akselsen på talerstolen under Norges rederiforbunds samarbeidskonferanse om Brasil.

Ocean Industry Podium
Ocean Industry Podium om ikrafttreden
av ballastvannkonvensjonen. 

- Det er viktig for direktoratet å være godt synlig og tilstede på en så betydelig maritim arena som Nor-Shipping er. Da er det og hyggelig at næringen har lagt merke til den jobben vi nå er i gang med for å bli enda mer kundevennlige og tilgjengelige, sier Akselsen.

Sjøfartsdirektøren har hatt travle dager i forbindelse med den maritime messen og har blant annet hatt flere innlegg og presentasjoner – i tillegg til møter med enkeltrepresentanter fra den maritime næringen.

- For direktoratet er det positivt at vi blir stadig mer etterspurt som foredragsholdere på Nor-Shipping. Jeg velger å tolke det som at vi selv har greid å fremheve Sjøfartsdirektoratet som en viktig aktør i det maritime miljøet, sier Akselsen.

Sjøfartsdirektøren rundet av sin deltakelse på messen i går med innlegg i forbindelse med Norges Rederiforbund sin samarbeidskonferanse med Brasil. Han deltok også som innledende taler på en av sesjonene på Ocean Industry Podium. Emnet var ballastvannkonvensjonen, som ennå ikke er ratifisert av det nødvendige antall land til å tre i kraft. Akselsen oppfordret næringen internasjonalt til å jobbe for å få ratifisert konvensjonen som skal forhindre ufrivillig transport av uønskede vannbårne organismer verden rundt.

Markedsføring av flagget

Sjøfartsdirektoratet deltok med to stands under årets shippingmesse på Lillestrøm. En stand i den "norske" hall C med representasjon fra direktoratets fagavdelinger, og en stand i gangområdet langs hallene. Der gjorde bunadskledde medarbeidere seg bemerket mens de delte ut sjokoloade og ca 3.500 bærenett med norsk flagg og et bilag som informerer om direktoratet og Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS).

- Markedsføringstiltaket er en suksess, mener kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus i direktoratet. Det skiller seg ut fra andre stands, og direktoratets medarbeidere fikk mye positiv oppmerksomhet. Bærenettene var å se overalt på messeområdet, og bidrar til at det norske flagget eksponeres godt.

Flaggmarkedsføring
Markedsføring av skipsregistrene NIS og NOR under Nor-Shipping 2015.