Både Skipsarbeidsloven og ILOs konvensjon for sjøfolks arbeids- og levevilkår trer i kraft i dag.

-Dagen i dag er en milepæl for sjøfolk og skipsfarten. De nye reglene betyr en vesentlig styrking av sjøfolks rettigheter, sier nærings- og handelsminister Trond Giske.

I Sjøfartsdirektoratet er det blitt jobbet med den nye loven, samt tilpasninger til denne, i lang tid. Sjøfartsdirektøren er enig i at dette er en historisk dag.

-Arbeidet med den nye loven, samt tilpasninger i regelverket for øvrig, har pågått i lang tid og det er blitt gjort et grundig arbeid. Blant annet har vi vært tidlig ute med en egen side på nett som har gitt god informasjon til næringen om de endringene som ville komme, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen

Aldersgrensen heves

Skipsarbeidsloven er den største reformen for norske sjøfolk siden 1975. Loven hever aldersgrensen fra 62 til 70 år, og gir arbeidstakerne sterkere stillingsvern (se faktaboks).

Fra i dag av gjelder også Den internasjonale arbeidsorganisasjonens, ILO, Maritime Labour Convention( MLC). For første gang siden ILO ble etablert i 1919 får sjøfolk nå en helhetlig konvensjon av rettigheter. Den omhandler alle vesentlige sider ved arbeids- og levevilkår på skip, og innebærer en rekke nye rettigheter for verdens ca. 1.500 000 sjøfolk.

-Dette vil være et viktig virkemiddel for å motvirke sosial dumping i internasjonal skipsfart, sier Giske.

Bedre arbeidsvilkår

Maritime Labour Convention gir regler om blant annet helsekrav, arbeidsformidling, ansettelsesavtale, lønnsutbetaling, arbeids- og hviletid, ferie, hjemreiser og lugarer. I tillegg kommer regler om medisinsk hjelp, rederiets ansvar ved sykdom og personskade, krav til arbeidsmiljø, samt trygdeordninger for sykdom og yrkesskade.

En viktig nyskapning ved konvensjonen er at skip i internasjonal fart skal ha et sertifikat utstedt av myndighetene som viser at arbeids- og levevilkårene er i orden. I disse dager utstedes tusenvis av skip over hele verden med et MLC-sertifikat.

ILO-konvensjonen gjennomføres i den nye skipsarbeidsloven.

Fakta om Skipsarbeidsloven

De viktigste punktene i den nye loven er:

  • Aldersgrensen for sjøfolk heves fra 62 til 70 år.
  • Stillingsvernet for sjøfolk styrkes.
  • Rett for sjøfolk til å fortsette i stillingen ved tvist om en oppsigelse er lovlig.
  • Utvidelse og klargjøring av sjøfolks permisjonsrettigheter.
  • Arbeidstakernes rett til drøfting og informasjon styrkes.Rederiet gjøres solidarisk ansvarlig for arbeidsgivers økonomiske forpliktelser
  • For NIS-skip er det gitt unntak slik at konkurransedyktigheten til NIS ikke påvirkes i vesentlig grad.
  • Ny terminologi: Av hensyn til en kjønnsnøytral lovgivning er uttrykket «sjømann» erstattet med «arbeidstaker» og den nye loven heter derfor «skipsarbeidsloven» (og ikke lenger sjømannsloven).

 

Pressemeldingen er også tilgjengelig hos Nærings- og handelsdepartementet