Sjøfartsdirektoratet fastsetter sikkerhetsbemanning på innenriks skipsfart, mens rederiene fastsetter driftsbemanningen i henhold til Skipssikkerhetsloven. Anbud på ferjeruter, ønsker om økomiske innsparinger og ulike oppfatninger av hva som er riktig bemanning gjør imidlertid at det er delte meninger om hvem som skal fastsette bemanning og hvordan.

Debatten under årets Sjøsikkerhetskonferanse viste at det neppe finnes enkle løsninger for å løse uenigheten.

- Det blir en slags enighet blant både ledelse og ansatte i rederiene at de må rigge seg økonomisk for å kunne vinne anbud. Og så gjør de det ved å søke om nedbemanning, sa direktør Hans Sande i Norsk sjøoffisersforbund.

Administrerende direktør Harald Thomassen i NHO Sjøfart mente imidlertid at rederiene ser klar forskjell på hva som er sikkerhetsbemanning og hva som er driftsbemanning. Han mente også at tillitsvalgte ikke nødvendigvis må være med på å bestemme sikkerhetsbemanning, slik forskriften i dag krever.

- Jeg er ikke enig med Thomassen at det ikke er noen rolle for tillitsvalgte  vurdere dette. Men rederiet må bli pålagt å sende inn de risikovurderingene som ligger til grunn for bemanningssøknaden, og Sjøfartsdirektoratet må se på denne sammen med skipets ISM-plan, sa Hans Sande.

- Skal vi gjøre det, må vi nok ansette en del flere saksbehandlere, repliserte underdirektør Yngve Folven Bergesen i Sjøfartsdirektoratets avdeling for Utdanning, sertifisering og bemanning. - Da er det bedre å styrke dialogen mellom partene før søkaden sendes, mente han.

Debatt Sjøsikkerhetskonferansen 2015
Debatt: Konferansier Knut Netland (t.v.) med Hans Sande (Sjøoffisersfobundet), Harald Thomassen (NHO Sjøfart) og Yngve Folven Bergesen (Sjøfartsdirektoratet).