Vær forberedt

Det har vært et år med mange fatale ulykker så langt i år. 33 personer har mistet livet ved bruk av fritidsbåt, og vi må tilbake til 2015 for å finne like høye tall.

Flere av årets dødsulykker skyldes kantring og fall over bord, og mangel på redningsvest dessverre gjentakende i flere av ulykkene.

Bedre fokus på hvilke problemer man kan havne i, og hvordan du vil løse dem, kan redusere antall ulykker. Sørg for å ha en god plan for hva du vil gjøre dersom du havner i en nødsituasjon.

Planlegging, kjennskap til sjøvettreglene og kunnskap om egne og fartøyets begrensninger, kan være avgjørende og livreddende i en nødsituasjon.

Husk også at alkohol kombinert med å føre båt øker risikoen for ulykker betydelig. 

Kantring og vannfylling

En av de vanligste årsakene til ulykker med fritidsbåt, er kantring.

Gode tips for å unngå kantring:

  • Tenk godt gjennom båtens stabilitet når det kommer til plassering av bagasje og mannskap. Sørg for at tyngdepunktet er lavest mulig og at vekten er jevnt fordelt.
  • Lasten bør sikres mot slingring slik at den ikke forflytter seg. Da kan båten få slagside og kantre.
  • Sitt rolig i båten. Hvis noen skal bytte plass, må bare en person reise seg om gangen.
  • Overhold grensen på maksimalt antall passasjerer tillatt.
  • Reduser farten når det er mørkt eller nedsatt sikt.
Kantring.
Kantring. Foto: Redningsselskapet

Fall over bord

Hvert år skjer det mange ulykker som skyldes fall over bord. Det er to forhold som er viktig å tenke nøye gjennom:

Hvordan forhindre at du faller i vannet?
Hvordan skal du komme deg om bord i båten igjen dersom uheller er ute?

  • Beveg deg like forsiktig i båten som om du gikk på en balkong med lavt rekkverk. “En hånd til båten, og en hånd til deg” er et utrykk som kan være en grei påminnelse
  • Ha rikelig med holderekker og håndtak på båten
  • Bruk gode sko med såler som ikke glir
  • Hold orden om bord
  • Bruk flyteutstyr som er godt synlig i sjøen
  • Bruk dødmannsknapp. Da stopper båten om du faller over bord
  • Bruk sikkerhetsline i seilbåt, gjerne festet til en løpeline
  • Ikke slipp motorens styrekult i fart. Har du mer enn 20 HK eller kjører raskere enn 10 knop, bør du styre med ratt
  • Ikke stå i båten og slå lens
  • Sist, men ikke minst: Alle båter skal ha en leider eller ombordstigningsanordning som er mulig å nå når du ligger i sjøen. Det kan være lurt å teste at du får det til i trygge omgivelser

Hvordan komme seg opp igjen?

Selv når avstanden mellom vannet og ripa er liten, kan det være nesten umulig å dra seg om bord om du er sliten og klærne er våte.

Er du i en liten jolle eller småbåt er det lurt å prøve å entre båten i akterkant for å unngå at båten kantrer. Hvis motoren ikke er i gang, kan du trå på motorfinnen og sparke ifra. Det beste kan være å bruke en godkjent ombordstigningsanordning eller leider som nås for en som ligger i sjøen. En tauende med løkke til å trå på kan gi god hjelp. 

Er båten større kan det være vanskelig å komme om bord på egenhånd uten hjelpemidler. Da er det ekstra viktig å ha en god leider. Det finnes flere typer på markedet. Det viktigste er at den tåler en tung person med våte klær, og at den kan nås for en som ligger i sjøen.

Varsling

Ved fall over bord er det helt avgjørende at det handles raskt og riktig. Er du alene og faller i sjøen, er det lurt å ha vanntett kommunikasjonsutstyr slik at du kan varsle selv.

Noen ganger har du kanskje med deg andre om bord i båten. Det kan være en god ide å gi dem en innføring i hva de skal gjøre dersom noe skjer og de må overta styringen på båten.

Vi ønsker deg en god og trygg tur på sjøen, hele året!

For mer informasjon hvordan du kan sikre deg mot ulykker: Les mer i Sjøfartsdirektoratets hefte «ulykker skjer fordi».