Akselsen deltok på messen for andre gang sist uke, og fikk også æren av å åpne messen. Han bemerket at den maritime næringen nå er inne i en brytningstid, der ny teknologi innen drivstoff, navigasjon og automatisering vil bidra til å endre næringen.

- Det er stor interesse for norske løsninger innen både LNG, batteridrift og autonomi. Kina har store lokale miljøutfordringer knyttet til utslipp, og er ivrige etter å hente innovative løsninger fra andre land, sier Akselsen.

Sjøfartsdirektoratet er blant de fremste maritime administrasjoner når det gjelder utvikling av regelverk for utforming og drift av grønn skipsteknologi, og har også tidligere merket kinesisk interesse for hvordan man driver norsk tilsynsvirksomhet.

Norsk paviljong

INMEX samlet over 800 utstillere fra hele verden. En håndfull norske bedrifter med et marked i Kina deltok på selvstendig basis eller i regi av paraplyorganisasjonen Norwegian Maritime Exporters. Innovasjon Norge og det norske generalkonsultatet i Guangzhou var også representert på messen.

En samlet norsk delegasjon besøkte også flere skipsverft i området.