Arbeidet vil føre til at fartøy og dokumenter som antas til registrering fra torsdag ettermiddag og hele fredag først bli lagt inn i Skipsregisterapplikasjonen i helgen – eller senest mandag.  Det å få Skipsregisteret over på en ny og moderne plattform har vært planlagt helt siden sammenslåingen av Sjøfartsdirektoratet og Skipsregistrene i 2012. Registeret blir nå tilpasset for nye løsninger og allerede i høst går vi i gang med nytt prosjekt for elektronisk tinglysing. 

Selv når systemet er nede, kan våre kunder føle seg trygge på at rettsvern og prioritet blir godt ivaretatt. Saksbehandlere er på jobb som vanlig, og alle saker blir vurdert ved mottak. Også i helgen kommer vi til å jobbe intenst for å få alt på plass så raskt som mulig, sier avdelingsdirektør ved Skipsregistrene, Monika Borge.

Vær imidlertid oppmerksomme på at forsinkelsen i skipssøket på nett vil være noe lenger enn normalt. Ta kontakt om det er noe du lurer på. Vi er tilgjengelige både på e-post, og telefon 52 74 50 00.