NULLVISJON: Tiltakene ble presentert på Sjøsikkerhets- og Fritidsbåtkonferansen i Haugesund, torsdag 26. september.

– Tiltakene er i stor grad rettet mot bakenforliggende årsaker til at ulykkene skjer, samtidig som de også vil variere mellom svært konkrete forslag til mer tidkrevende system- og regelverksendringer, sa prosjektleder for nullvisjonsarbeidet Anders Amundstad-Balle i Sjøfartsdirektoratet.

For fritidsfartøy vil det legges opp til 20 konkrete tiltak fordelt på 10 innsatsområder.

Noen av tiltakene vil være:

  • Vurdere behovet for et lavere innslagspunkt enn 50 knop for høyhastighetsbeviset
  • Etatene i styringsgruppen for nullvisjon støtter en reduksjon i promillegrensen på sjøen, en grense som i dag er 0,8 for fritidsbåter
  • Revidere småbåtloven for å muliggjøre tekniske krav som eksempelvis obligatorisk bruk av automatisk nødstopp (ofte kalt dødmannsknapp blant båtfolket)

For næringsfartøy er tiltakslisten noe lengre. Her legges det opp til 54 tiltak fordelt på 9 innsatsområder.

Noen av tiltakene vil være:

  • Krav om nødstoppanordning når personer arbeider alene ombord
  • Gjennomgang av Sjøfartsdirektoratets tilsynspraksis
  • Få sikkerhetsstyring og sikkerhetsstyringssystem inn som en del av læreplanene i maritim utdanning

Nullvisjonsoppdraget

Regjeringen ga Sjøfartsdirektoratet oppdraget med å utarbeide en nullvisjon i 2022. Det året startet på verst tenkelig vis.

Konstituert sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim.
Konstituert sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto: Helga Maria Sulen Sund / Sjøfartsdirektoratet

I løpet av årets første uker var det flere forferdelige dødsulykker i norsk sjøfart. Stortinget vedtok 8. april 2022 enstemmig at de støttet opp om en nullvisjon for næringene til havs, med et ønske om at regjeringen skulle følge opp vedtaket på egnet måte.

– Nullvisjonen innebærer en målsetting om at ingen skal miste livet eller bli hardt skadd når de ferdes til sjøs. De siste fem årene har 163 mennesker mistet livet fra norske næringsfartøy og fritidsbåter. Nullvisjonen er en anerkjennelse av at dette tallet er for høyt, og at vi må gjøre det vi kan for å sørge for at alle kommer trygt hjem igjen, sier konstituert sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim.

Utarbeidelse av tiltakene, som skal overleveres fiskeri- og havministeren senere i høst, er gjort i tett dialog med maritim næring på ulike innspillsmøter. Presentasjonen under konferansene i Haugesund, under Maritim uke, er en del av arbeidet med å forankre både nullvisjonen og tiltakene.

Styringsgruppen

Styringsgruppen for nullvisjonsprosjektet ble etablert i august 2023.

Den består av toppledere i Sjøfartsdirektoratet, Kystverket, Fiskeridirektoratet, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) og politiet.

Gruppen er sammensatt av myndighetsaktører som har en rolle i å påvirke og håndheve sikkerhetsregelverk til sjøs.