INSPEKSJONSKAMPANJE: Formålet med kampanjen er å øke bevisstheten om kravene til mannskapslønninger og sjøfolks arbeidsavtaler.
– Vi har gode erfaringer med slike samarbeidskampanjer tidligere og tror det er viktig at dette skjer i regi av havnestatssamarbeidene innen Paris MoU og Tokyo MoU, sier Odd Bertin Eide, fungerende avdelingsdirektør for Operativt tilsyn i Sjøfartsdirektoratet.
– Viktig med felles regler
Inspektørene som deltar i kampanjen fra de ulike medlemslandene vil bruke et forhåndsdefinert spørreskjema for å vurdere at mannskapslønninger, sjøfolks ansettelsesavtaler og finansielle garantier overholder de relevante MLC-kravene.
– Sjøfolk fortjener like ryddige arbeidsforhold som andre arbeidstakere. Derfor er det viktig at vi har disse felles reglene, og at vi sjekker at de blir overholdt. Vi håper vi ikke gjør for mange funn, men skulle det dukke opp saker så vil vi i hvert fall få ryddet opp der, påpeker Eide.
Oppdages avvik fra regelverket, kan tiltakene fra havnestaten variere fra å registrere en mangel og instruere kapteinen til å rette den innen en viss tidsperiode, til å holde skipet tilbake til de alvorlige manglene er rettet opp.
Hva er MLC 2006?
MLC 2006 står for «Maritime Labour Convention, 2006», «Konvensjon om sjøfolks arbeids- og levevilkår» på norsk.
Dette er en internasjonal konvensjon vedtatt av Den internasjonale arbeidsorganisasjonen (ILO), som fastsetter standarder for arbeidsforholdene til sjøfolk om bord på handelsskip.
Formålet med MLC 2006 er å sikre rettferdige og anstendige arbeidsvilkår for sjøfolk. Det inkluderer lønn, arbeidstid, hvileperioder, helse og sikkerhet.
Konvensjonen dekker også følgende områder:
- Mannskapslønninger: MLC 2006 fastsetter minstelønnsnivåer for sjøfolk og krav til rettidig betaling.
- Arbeidstid og hvile: Den regulerer arbeidstiden til sjøfolk, inkludert hviletider og vaktordninger.
- Sikkerhet og helse: MLC 2006 inneholder bestemmelser om helseundersøkelser, medisinsk behandling og forebygging av arbeidsrelaterte skader.
- Ansettelsesavtaler: Konvensjonen krever at sjøfolk har skriftlige ansettelsesavtaler som klart definerer deres rettigheter og plikter.
Paris MoU har publisert en egen pressemelding om den internasjonale inspeksjonskampanjen. Les den her.