Det er etablert gode nasjonale retningslinjer for mannskapsskifte som fortsatt vil være gjeldende i Norge, men mange norske rederier erfarer store problemer med gjennomføring av mannskapsskifte i utlandet.
«Mange sjøfolk har måttet stå om bord lengre enn vanlig. Vi er svært glade for at IMO nå har tatt initiativ til å etablere rutiner som kan sikre at mannskap reiser til og fra fartøyet som normalt. Det er viktig at alle kyststater gjennomfører disse for å sikre at transport av gods i verden» sier fungerende sjøfartsdirektør Lars Alvestad.
Det enkelte rederi må, basert på fartøyets drift og operasjonsområde, selv vurdere i hvilken grad tiltakene som foreslås fra IMO skal gjennomføres.
Relaterte lenker:
IMO-retningslinjer for mannskapsskifte
Rederiforbundet sin sak om samme tema
Risikovurdering og beredskap i forbindelse med covid-19-pandemien
Retningslinjer i forbindelse med av- og påmønstring av mannskap i norske havner (oppdatert 7. mai)