Se vinnerbilder og hederlig omtale i galleriet over. Juryens begrunnelse finner du lenger nede i artikkelen.

Sjøfolk på norske båter i nære og fjerne farvann sendte inn i alt 227 bilder til fotokonkurransen innen utgangen av 2020. Vi er takknemlig for alle de fine bildene bidragene vi har mottatt, fra et år som har medført mange ulike prøvelser for sjøfolk som følge av pandemien.

Les også: Sverige dominerte i den nordiske finalen

Juryeringen av de norske bidragene ble gjennomført med behørig smitteavstand, og i dommerpanelet var fotografene Øyvind Sætre og Sigurd Wold og nyhetsredaktør Kari Stautland. Deres mandat var å rangere fem vinnerbilder og velge ut og gi hederlig omtale til ytterligere ti bilder.

Stort mangfold

Innsendte bilder viste et stort mangfold av motiver og svært mange av fotografene har lagt mye innsats i å fange velkomponerte og spennende øyeblikk gjennom linsen. Innzoomede mobilbilder gjør  seg dessverre dårlig på trykk og ble derfor fort sjaltet ut.

De tre jurymedlemmene, som gradvis samlet seg om sluttheatet, måtte etter hvert også gi slipp på noen flere favoritter for å kunne forenes om et endelig resultat. De sa seg til slutt fornøyd og satte strek da de hadde kommet frem til en premierekkefølge med god spennvidde i motivene.

Juryens forbauselse var derfor stor da avsløringen av fotografenes identitet viste at en og samme person hadde tatt flere av premieplassene.

Juryen.

Tok storeslem

Trippelvinneren Håvard Melvær debuterte i fotokonkurransen i 2018 med en fin tredjeplass, og ble året etter tildelt bronse i den nordiske finalen på Island. Denne gang kapret han de tre øverste premieplassene, alene!

– Wow… Helt utrolig.. Jeg har vel nesten ikke ord. Utrolig artig er vel det eneste jeg kan si, var Håvard Melværs første reaksjon på meldingen om suksessen i fotokonkurransen.

Kapteinen på Edda Fjord finner mange fine motiv i jobboppdragene på vindfarmfeltene, men forteller at han ikke låser seg til en sjanger eller stil, men veksler mellom motiv og uttrykk.

Selv om høy teknisk kvalitet er en fellesnevner for vinnerbildene, var det kanskje ikke så rart at juryen ble overrasket over at topp-tre-bildene hadde samme opphavsperson med tanke på bredden i motivene.

Pandemien har for øvrig medført mye tid i karantene, både i tida etter hjemkomst og dagene før ny påmønstring igjen, forteller Melvær. Men etter en viss tid ombord i samme «skipskohort» der ingen sykdomstegn er til stede, oppleves livet om bord som tilnærmet normalt, og man kan tillate seg å omgås som vanlig.

De han jobber i lag med er vant til at fotoapparatet kommer frem, og gjør ingen større notis av det. Kanskje har stillingen også litt betydning på dette området, sier kapteinen spøkefullt.

For Melvær er fotografering også mer enn å trykke på utløseren, han gjør seg også flid med etterbehandlingen av bildene.

Det er for øvrig bare Arvid Opdahl, legendarisk i fotokonkurransesammenheng, som har gjort rent «hat-trick» tidligere i den norske fotokonkurransens trettitre år lange historie, og det skjedde i 1993 og 1995. Med trippelseieren har Melvær, i tillegg til heder og ære, fått 6 000 kroner til å supplere fotoutstyret sitt med.

Premiedryss

Knut Sandholm Jenssens to premierte bilder viste også ganske ulike situasjoner. Fiskerioffiseren på KV Nordkapp har ni års erfaring fra Kystvakten, og fotografering er en av hobbyene.

 –  Det er mange flinke fotografer som deler bildene sine i denne konkurransen og det er hyggelig å komme blant de fem beste, sier Jensen som får tilsendt fotobøker for fjerde og femteplassen.

Juryens begrunnelse

1. plass: Håvard Melvær, kaptein Edda Fjord

Juryen: God komposisjon, bildet er dynamisk, oser av intensitet og energi, blikket og fremtoningen til sjømannen, tilstedeværelsen, i det hele tatt et veldig bra bilde som «traff» umiddelbart.

Fotografen: Når det gjeld vinnarbiletet satt eg ein solskinnsdag og jobba på kontoret mitt og høyrte ein merkelig rytmisk lyd utanfor glaset som eg ikkje kjende att. Eg tok turen ut på dekk for å sjå kva det var, og der hadde ein av klientene våre rigga seg til med ein boksesekk og var i full treningsmodus. Eg spurte fint om det var greit om eg henta kamera og ba han om å ikkje bry seg om meg. Eg hadde på eit litt gammalt fastobjektiv som slit litt med autofokus så det måtte stå i manuelt og eg måtte berre forsøka å knipsa kvar gang han var i fokusområdet. Det vart ein heil del gode bilete men dette stakk seg fram då ein ser tydeleg kor fokusert han er på det han held på med.

2. plass: Håvard Melvær, kaptein Edda Fjord

Juryen: Det er en deilig absurditet i motivet, som også kan sees som et bilde på 2020, det året alt ble snudd på hodet. Bildet gir energi, og henter inn energi i bakgrunnen. Herlig med de umake sokkefargene – som lanterner, og de vide buksene – som vingeslag på dekket. Komposisjonen er utsøkt, gir plass til å la blikket vandre – og får frem dimensjonene på båtdekket.

Fotografen: Biletet vart i utgangspunktet tatt på forespørsel frå ho som driv med Yoga. Ho har som vane å ta bilete av seg sjølv ståande på hovudet der ho er rundt omkring i verda. Då dette er ein ypperleg juxtaposisjon i forhold til blada på turbinane vart jo dette eit interessant prosjekt. Vi venta til lyset var mest mogleg optimalt i kombinasjon med dramatiske skyer og eg brukte ein liten blits til å lysa opp motivet ein tanke. Eg oppdaga ikkje at ho hadde styrbord og babord sokker før under etterbehandlinga av biletet. At dei i tillegg er på riktig fot er ekstra artig.

3. plass Håvard Melvær, kaptein Edda Fjord

Juryen: Velkomponert bilde. Det er dystert, men samtidig vakkert og dramatisk. De dramatiske skyene i værfronten og den lyse himmelranden i horisonten, kan også gi assosiasjoner til diskursen om vindturbiner versus natur.

Fotografen: Dette er to bilete som er satt saman til eit panorama. Når ein står og ser på slike fronter som kjem inn er dei ofte svært imponerande for auget, men når ein so tar bilete av dei, så klarer på ein måte ikkje kamera å fange opp så godt dimensjonane og innrykka då det flater ut på ein måte. Så her er det lagt ned ein del arbeid med noko som kalles dodge and burn, som er ein teknikk utvikla av den legendariske Ansel Adams frå tida når ein nytta film og framkalling. I den digitale verden er det mykje enklare, men krev framleis at må definera kva område som skal over og undereksponerast.

4. plass: Knut Sandholm Jenssen, fiskerioffiser, KV Nordkapp

Juryen: Et teknisk krevende situasjonsbilde. De fargerike speilingene i den fartsfylte rotorsirkelen og på dekket gir en science fiction-aktig følelse.  En kan liksom også kjenne isolasjonen til de to som er på veg bort fra skipet. Selv om dette er en bit av hverdagen til sjøs, er bildet av mennesker og maskinene kraftfullt, og viser hvor sårbare de myke menneskene er overfor kreftene som er i sving.

Fotografen: Bildet ble tatt i Vågsfjorden utenfor Harstad, og tanken var egentlig å fange den grønne lysdioden som er på tuppen av rotorbladene. Denne lysdioden skal hjelpe piloten å avgjøre avstanden til rotoren visuelt, samt viser rotorbladenes bevegelse under flyvning. Det som ble unikt med bildet var refleksjonene fra lyset på dekk og opp i rotorbladene. Det gav en slags speillignende effekt. Bilde er tatt med lang lukkertid på stativ.

5. plass: Knut Sandolm Jenssen, fiskerioffiser KV Nordkapp

Juryen: Både komposisjon og innhold i situasjonsbildet fanget oppmerksomheten. Omsorgen og konsentrasjonen til de fire i bildet gjorde inntrykk: Det er fint at ressursene ikke bare brukes til å passe på fiskerigrensene, men også til å hjelpe andre skapninger i nød. Dessuten er bildet rent og fint og kontrollert i komposisjonen, samtidig som det skjer en hel del i bildet.

Fotografen: Bildet av den strandede delfinen ble tatt litt i øyeblikket. Det var en avveining om hvor mye en skulle dokumentere og hvor mye en skulle hjelpe til. Delfinen ble oppdaget av noen lokale ved Kiberg i Varangerfjorden. Politiet hadde ikke anledning til å hjelpe, men siden KV Nordkapp lå i fjorden ble vi anmodet om å bistå. Med MOB-båt og drakter var det enklere å få delfinen ut fra stranda. Dyret måtte overtales ganske godt og flere forsøk måtte til for å være så skånsom som mulig. Til slutt svømte delfinen utover og forsvant ut i fjorden etter et par timer med arbeid. 

Hederlig omtale: Christian Bråthen, overstyrmann Pioneer Knutsen

Juryen: Bildet som viser LNG-fylling skilte seg ut i mengden, og juryen likte godt atmosfæren i situasjonen.

Hederlig omtale: Daniel Möllerström, matros Njord Viking

Juryen: Et godt og skarpt bilde med god komposisjon som viser størrelsesforholdet mellom mennesker og stål. Fine klare «svenske» farger. (Det sa juryen uten å vite at fotografen faktisk er fra Sverige.

Hederlig omtale: Henning Solberg, kapteinløytnant/skipssjef KV Sortland

Juryen: Bildet av mennesker og maskinene i elementenes vold, viser hvor eksponert mennesket er for vær og naturkreftene. I komposisjonen går det igjen en oransje fluoriserende farge som forbinder aktørene i bildet.

Hederlig omtale: Håvard Melvær, kaptein Edda Fjord

Juryen: Flott komposisjon og veldig tydelig form, av det lille mennesket med mobilen i sentrum, midt mellom de to store symmetriske kranene, der bevegelse og vinkler går igjen i både mennesket og maskinene.

Fotografen: Biletet er kanskje det eg er mest fornøgd med sjølv. Vi låg i Vlissingen og det var ein barge på andre sida av havnebassenget som lasta sand eller noko liknande. Eg såg at kvar gang dei slapp ned sand så kom det ei kvit sky med støv opp frå lasterommet. Eg stilte meg opp med kamera og zoomlinsa og venta då eg hadde på følelsen at brikkene kunne ramle på plass. Det gjekk ei god stund der det ikkje var noko symmetri eller noko som fanga oppmerksomheten, men etter ei stund begynte han eine som jobba på bargen å gå att og fram på dekk mens han snakka i mobilen og til slutt så vart det full klaff. Symmetri i gravemaskinene, støvsky opp frå lasterommet og han i silhuett foran, snakkande i mobilen.

Hederlig omtale: Kjell Magne Skår, kranfører Hanne Knutsen

Juryen: Et bilde til å bli i godt humør av, med glade friske farger og fin komposisjon.

Fotografen: Bildet ble tatt under 17 mai feiring med flagg ombord på Hanne Knutsen.

Hederlig omtale: Steinar Lilleskare, Hurtigruten

Juryen: Bildet er originalt og viser en nesten absurd situasjon. Det vekker nysgjerrighet: Hva gjør et menneske der?

Hederlig omtale: Stig Fredrik Olaisen, kaptein MF Bastø

Juryen: Et solnedgangsbilde som skiller seg ut: Utover fin fargepalett, har bildet god komposisjon og fine linjer, og appellerer med sjarmerende fugleliv, både de «single» og «turtelmåkene».

Hederlig omtale: Vidar Strønstad, kaptein MF Husavik

Juryen: Passasjerfergen i elementenes makt er både symboltungt og et godt øyeblikksbilde.

Fotografen: Dette er Torghattens bilferge Bastø III i Selbjørnfjorden, i fergesambandet Halhjem - Sandvikvåg, E39. Bildet ble tatt 2. april 2020.

Vi takker for alle de flotte bidragene mottatt i 2020. Årets fotokonkurranse er allerede i gang, så det er bare å sende inn nye bilder. Bildene må være på minimum 2 MB pr. bildefil. Helst i jpg-format.

Bildene sendes enkeltvis eller samlet pr. epost, eller via f.eks. wetransfer, til velferden@sdir.no innen 31.12.2021. Mer informasjon om fotokonkurransen finner du på www.sdir.no.