– Dette ser vi alvorlig på, og sender nå ut en generell oppfordring til overholdelse av regelverket til rederier, sier David Johnsen, senioringeniør ved underavdeling fiskefartøy i Sjøfartsdirektoratet.

I skipssikkerhetsloven står det at «et skip skal drives og vedlikeholdes på en slik måte at det ut fra skipets formål og det fartsområdet det er bestemt for, gir betryggende sikkerhet for liv, helse, miljø og materielle verdier».

– Det som anses som betryggende sikkerhet, beror på de konkrete forholdene som fartøyet befinner seg i, eller planlegger å drifte i, understreker Johnsen.

Fastsettelsen av et bestemt fartsområde har direkte betydning for hvor et konkret fartøy er sertifisert for å operere. Fiske i isvann er regulert i fartsområdeforskriften, og driftsansvarlige blir bedt om å vurdere hvilket fartsområde de behøver å sertifisere fartøyet for i henhold til sin planlagte drift og fangstvirksomhet.

Hvilket farvann skipet kan operere i har også betydning for sikkerhetssystemet om bord, kvalifikasjoner i besetningen og fartøyets utrustning.

Drift utenfor fastsatt fastområde kan medføre tilbakehold av skip eller andre tvangstiltak, overtredelsesgebyr eller anmeldelse. Dette gjøres av sikkerhetshensyn.