– Neste hele økningen siste året har skjedd i aldersgruppen 61 år og eldre, og som tidligere år er de aller fleste omkomne menn. Den største økningen har skjedd i sommermånedene juli til september, sier seksjonssjef for fritidsfartøy Petter Andre Søreng.
Det har vært en økning i både kantringer og kollisjonsulykker, og det det er ingen tvil om at ruspåvirkning spiller en rolle i mange av ulykkene.
Ulykkestallene uroer konstituert Sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim.
– Dette er alvorlig og urovekkende høye tall, særlig for 2024 så langt. I fellesskap må vi jobbe for å få disse ned og alle som bruker fritidsbåt må også bidra med å bli flinkere til å tenke sikkerhet. Bruk flytevest, vær edru, ha med deg VHF eller mobil, og ta hensyn til vær og vind, legger han til.
Videre i konferansen ble innholdet i den nye Nullvisjonen om ingen omkomne eller hardt skadde på sjøen presentert. Nullvisjonen vil ha tiltak knyttet til både fritidsbåtbruk og næringsfartøy og vil bli ett viktig verktøy fremover.
– Disse dystre tallene viser hvor viktig nullvisjonsarbeidet er, og at det kommer gode konkrete tiltak mot ulykker, sier Sørheim.
Siden 2001 har det vært en jevn nedgang i antall omkomne ved bruk av fritidsbåt, men men de siste 10 årene ser vi at nedgangen har flatet ut, og vi ser høye tall mot slutten av perioden. Målet er at nullvisjonstiltakene, samt øvrig holdningsarbeid, gir effekt.
– Vi ønsker at folk skal nyte livet på sjøen, men det forutsetter at alle kommer trygt hjem, påpeker sjøfartsdirektøren.