De siste ukene har pågangen både på telefon og på e-post tiltatt kraftig. Allerede registrerte båter skal skifte eier, det skal etableres pant i båten, og ferdig registrerte pantedokumenter skal returneres bankene som sikkerhet før de utbetaler lån.

 

Registerer nye og eldre båter

En del av båtene som innføres i NOR for første gang er helt nye, og det er det beste tidspunktet å gjennomføre en registrering på. Nye båter leveres ofte med nødvendig dokumentasjon for å kunne registreres.  

-Men slett ikke alle nyregistreringer er helt nye båter. Veldig mange båteiere ønsker registrering selv om det innebærer større dokumentasjonskrav. Våre kunder velger NOR på grunn av verdien registeret representerer, påpeker Kamlund. At det kan bety sporing av tidligere eiere for å få adkomstdokumenter på plass er noe de fleste synes er helt i orden. Dessuten finnes det alternative løsninger. Stadig flere velger å sannsynliggjøre sitt eierskap og deretter gjennomføre en gratis kunngjøring på nettsidene til Norsk Lysingsblad og Sdir.no for å oppnå registerhjemmel.  

 

Mange fordeler

-NOR er nemlig det eneste realregisteret for båter i Norge. Skal du bruke båten som pantobjekt må den være registrert hos oss, opplyser Kamlund. Det er mange som ikke trenger å belåne båten sin som likevel velger å registrer i NOR, selv om båten begynner å dra litt på årene. Ved avdeling Skipsregistrene hører de stadig at registrering gjøres for å sikre et raskere salg, dersom det skulle bli aktuelt. Da ligger nemlig alt til rette for at kjøper kan få lån med sikkerhet i båten.  

Når fartøyet først er registrert kan du også få utstedt et Nasjonalitetsbevis. Et slik bevis er svært nyttig å ha i en god del utenlandske havner. Der står eier oppført, båtens mål og nasjonalitet. Det kan gjøre inn- og utsjekk i havnene mye mer smidig enn om du ikke har det om bord – og koster ikke noe ekstra. 

 

Stor pågang hos forhandlere

 

Her er alternativ tekst for bildet
Svein Erik Palmstrøm, administrerende direktør, Princess Yachts Norway AS 

Hos Princess Yachts Norway AS i Bergen kan administrerende direktør, Svein Erik Palmstrøm, fortelle at de kun har et fåtall brukte båter tilgjengelig på grunn av stor etterspørsel. Nye båter er det også vanskelig å få tak i til sesongen grunnet stengte verft i hele Europa. Flere planlegger derfor mot 2021-sesongen hvor det er ledige bygg.  

- Vi oppfordrer alle våre kunder til å registrere sine båter i skipsregisteret, nye og brukte. Det er en trygghet for kjøper i forhold til eierskap og historikk. I tillegg er det en fordel ved videresalg med tanker på eventuell finansiering bekrefter Palmstrøm.  Lurer du på hva som skal til for å omregistrere en båt på ny eier eller innføre den for første gang? Det ligger mye god, trinnvis informasjon på her på våre nettsider.