Arbeidet med montering av hydrogeninstallasjon er nemlig først ventet å starte ved juletider. 

Byggekaptein Jardar Eilertsen i Norled forteller om spennende tider på jobb.

– Det har vært mange ulike aspekter og disipliner involvert, en svært lærerik og interessant tid for oss sjøfolk. Vi er jo blitt godt vant til LNG nå, men hydrogen er banebrytende og mye er nytt for oss, forteller Eilertsen.

Synlig hydrogeninstallasjon

Ifølge Norled skal hydrogenferjen være tilpasset universell utforming med brede og terskelfrie adkomstveier uten bruk av heis. Det er også tatt høyde for at ferjen får rene kjørebaner for enkel logistikk av kjøretøy og en romslig salong med store vindusflater og masse naturlig lys.

– Og så blir det jo en godt synlig hydrogeninstallasjon på dekk da. Etter planen skal ferjen tas ut av sambandet ved juletider for å få hydrogeninstallasjonen montert. Deretter venter en testfase uten passasjerer om bord før det etter hvert blir drift med lav belastning, forteller Eilertsen.

Flytende hydrogen vil bli levert med tankbil  fra Tyskland, og skal fylles direkte over i tanken.  Plasseringen av hydrogeninstallasjonen på dekk 5, som er øverste åpne dekk,  er langt fra tilfeldig.

– Vi vurderte ulike tekniske løsninger, men kom frem til at vi måtte plassere hydrogentanken høyt oppe som beste alternativ – både sikkerhetsmessig og av praktiske hensyn, sier Sigvald Breivik, teknisk direktør i Norled.

Skal sette Norge på kartet

Ettersom ferjen skal bunkre i overkant av tre tonn hydrogen hver tredje uke var det en fordelaktig konstruksjon de kom fram til i samarbeid med DNV og Sjøfartsdirektoratet. Hydrogenferja er et av  de største innovasjonsprosjektene Norled har hatt.

– Vår ambisjon er at MF Hydra  blir et nytt ikon som i enda større grad vil sette Norge på kartet innen maritim nullutslippsteknologi. Dette prosjektet skal i tillegg demonstrere at hydrogen kan benyttes på energikrevende samband hvor batteri-teknologien alene kommer til kort, sier Breivik.

Ferjen vil ha en makskapasitet på 295 passasjerer  og rundt 80 biler.

– Fordelen med hydrogen som nullutslippsdrivstoff er at det er bedre egnet til å levere større energimengde til fergens fremdriftssystemer. Den egenskapen kan benyttes til å øke seilingsdistansen eller til å ha høy fart, på samme vis som på hurtigbåter, forteller Breivik.

Denne saken ble først publisert i vårt bilag som gikk ut i juni i år. Les flere saker fra Sjøfartsdirektoratet ved å blad i bilaget under.


Skipsfarten: En næring for fremtiden