– Målet med denne kampanjen er å bidra til å øke sikkerheten, både gjennom gode samtaler med fiskerne, men også ved å gjennomføre tilsyn for å avdekke eventuelle feil og mangler som må rettes opp i. Tilbakemeldingene fra våre inspektører er at de er blitt tatt godt imot og at det er forståelse for hvorfor vi kommer ut på disse tilsynene, sier Thomas Angell Bergh, som er fungerende avdelingsdirektør for operativt tilsyn i Sjøfartsdirektoratet.

Om bord på tilsyn.
Om bord på tilsyn. Foto: Per Morten Tennøy

Mange pålegg knyttet til teknisk

Primært var tilsynskampanjen rettet inn mot fartøy som fisket kongekrabbe. Men lokale værforhold, som blant annet temperatur i sjøen, gjorde at krabbefangsten var dårlig. Kun 25 prosent av fartøyene leverte krabbe, resten drev vanlig fiske. Sjekklistene som inspektørene bruker har sikkerhet som hovedmål, og påleggene knyttet til tekniske forhold gikk i hovedsak på forhold som utgått pyroteknisk utstyr (nødbluss), batterier på redningsbøyer og redningsvester.

Blide inspektører på tilsynskampanje. Fra venstre: David Karlsen, Per Morten Tennøy og Camilla Njøs Kjeka.
Blide inspektører på tilsynskampanje. Fra venstre: David Karlsen, Per Morten Tennøy og Camilla Njøs Kjeka. Foto: Per Morten Tennøy

– Foruten disse funnene, som da i hovedsak måtte utbedres før fartøyene kunne brukes, var det alt for liten bruk av hjelm under lossing av last. Dette er en arbeidsoperasjon som nok føles rutinepreget, men som har stort potensiale for skade  dersom noe skulle falle ned og treffe fiskeren i hodet. Her var tydelig at de yngre fiskerne var en del flinkere enn de eldre, sier Per Morten Tennøy som var en av inspektørene fra direktoratet under kampanjen.

Mye å passe på for alenefiskere

I tillegg viser funnene at det var en del mangler knyttet til sikkerhetsstyringssystem, alt fra manglende etablering av slikt system, til bruk og oppfølging.

– Vi forstår at det for alenefiskere er mye å passe på. Samtidig trenger ikke et sikkerhetsstyringssystem være så komplisert. Det handler om å ha rutiner for å avdekke og forebygge farlige arbeidsoperasjoner. Men igjen, det er selvsagt mer krevende for en som driver båten alene, enn for de som er mange om arbeidet. Likevel var det mange som var enige i at dette var noe de måtte følge opp bedre, sier Tennøy.

I forbindelse med tilsynskampanjen, deltok også også fagpersoner fra direktoratets fiskefartøysavdelingen.

Nyttige tilbakemeldinger

– For de som jobber med regelverksarbeid, samt oppfølging av fiskefartøy ved hovedkontoret, er det selvsagt nyttig å delta i disse kampanjene ute på tilsyn. Det er også viktig for våre inspektører å ha med kollegaer fra fagavdelingen for denne fartøygruppen. Oppsummert er vi godt fornøyd med gjennomføringen av kampanjen, sier Angell Bergh.

Det var selvsagt ønskelig at det ble gjort færre funn, men så lenge fiskerne forstår viktigheten av å ha ting i orden, og forstår direktoratets rolle, har kampanjen totalt sett bidratt til økt sikkerhet. 

– Manglene er avdekket og utbedret, og så må de som driver med fiske huske på at vi ikke kan kontrollere de hver dag. De de må også ta et større ansvar for utstyret om bord og på den måten gjør de også en innsats for egen sikkerhet, sier Angell Bergh.

Fakta:

  • Gamvik, Mehamn, Kjøllefjord og Skjånes:
    Tilsyn på rundt 20 fartøy. To ble tilbakeholdt, og det ble gitt pålegg til cirka halvparten av fartøyene (1 til 3 pålegg pr fartøy).

  • Sørøya:
    Tilsyn på 48 fartøy. Totalt antall pålegg var 114 (mange eldre fartøy). 54 pålegg før fart (det er gitt flere før fart pålegg til enkelte fartøy, derfor er tallet høyere enn antall fartøy).

  • Øst-Finnmark:
    Tilsyn på 31 fartøy. Totalt antall pålegg 34 (flere pålegg på enkeltfartøy). 14 pålegg før fart. Færre pålegg her pr fartøy, men også nyere fartøy i snitt.